Friday, July 1, 2011

real things happen in langkawi

21st June 2011

10.30am
Dalam flight.. before berlepas, aliya baca doa makan.. haha!

10.40am
Berlepas

11.20am
Landing - not so smooth landing
Masuk je kat terminal airport, banyak gila booth2 kecik untuk sewa keta, island hopping, hotel, etc. we surveyed harga untuk viva RM80 sehari, if dua hari RM70/day. Island hopping RM35. hurm.. memang murah untuk island hopping. rate is as expected. tapi kitorg stil jual mahal. kitorg amik je kad dia.

11.45am
Approaching door to go out of airport. tetiba ada sorang mamat ni approach kitorg, Bob. dia offer, viva RM60/day. pastu bagi special offer lg, kitorg leh pkai kreta tu dari waktu ktorg sampai (21jun), sampai lah kul4 ptg (23jun).. its a great bargain, seriously! then, setuju la.. hahaha.. so, segala macam tentatif kejadah yg aku buat before, lari la.. adoinyee punn.. Oh! n dia offer island hopping for RM30 je! fuhh3.. pukul9am esok, diorg akan datang pick up.

12.00pm
Set GPS (aku pinjam dari ayah) ke petronas langkawi yang terdekat.. tapi dia bengong jap.. sebab dia ingat aku dari umah melaka, so, how she gonna lead me, to petronas station in langkawi yang jauhnye beratus2 kilometer kalala??? hahaha.. minyak sudah kelip2.. sudahnya, kitorg tnye pakcik2 yang sedang menjaga kerbau mereka.. so, bila sampai stesen minyak, kitorg isi minyak RM20. dapatla 4 bar.


12.30pm
sampai di cenang. Cari chalet. gi la AB motel yang feymes kt internet tu.. mokcik tak bape nak ramoh.. bilik paling murah, RM60 dah abeh katenye.. yang ada RM80, seberang jalan. Kitorg pon blah. gi chalet sebelah AB motel. Sandy Beach Resort. Masuk2 je, tanya bilik paling murah ada tak. Mula2 dia kata takde, tiba2 bila kitorg nak blah tu, dia tahan ktorg. dia kata bilik rm70, ada. tapi bilik belakang la. tak betul2 dekat ngn pantai tapi stil ke arah pantai la, bukan seberang jalan. aircond. fergh.. offer dia kedengaran best! bila tengok chalet dia, terus jatuh hati ok.. terus setuju! ada bagi breakfast for two person lagi hokey. good bargain!!

depan chalet.. amacam? hee..

1.30pm
Kuar bilik. Nak g pekan Kuah. GPS ok dah.. hee.. 'GPS navigation system start! Kuah~' Singgah makan kat satu kedai opposite ngan petronas. Sedap hokey! n murah. oh.. seperti biasa, aku takkan makan sambal di kedai2 luar melaka sebab aku tau sambal diorg kompem manis.. so not malaccan.. RM5 je untuk nasi+daging kari+sayur soon ada isi kepah+air teh ais.. murah kn? hoho..

2.00pm
ternampak kedai gamat nusantara.. singgah, tapi gamat yang ayah aku pesan, takde plak.. mokcik and ahkak2 kat kaunter pon x bpe nk ramoh.. pastu kitorg g Idaman Suri.. dengar kata tempat ni antara shopping kompoleks yg feymes kat sane.. tapi tak shopping situ pon, just tgk2 jew.. pastu, g Haji Ismail Group.. hamik ko, cekelet menimbun kat situ.. lagi banyak dari Idaman Suri aku rasa.. there goes my RM67.60 untuk cekelet.. haha..

4.45pm
Pulang ke Cenang. dalam perjalanan pulang tu, ternampak pasar malam pulak kat kedawang.. dah pasang niat nak g pasar malam.. haha.. wat macam kampung sendiri! Sampai chalet, rehat sementara tunggu kul 6.00pm untuk lepak kat pantai.

6.00pm
gi lepak pantai.. ada parasailing hokey! nak try! RM50 untuk bape minit ntah. disebabkan penakot ckit+taknak bazir2, aku pon nganga je la mulut tengok orang dok kat atas nun.. pastu ada orang offer scuba diving and snorkeling for RM120/person tapi kena tinggal sehari kat tempat dia.. hmm.. not so great bargain.. we have our own activities planned.. sorry..

7.30pm
pas magrib, gi pasar malam tadi.. RM6.50 abeh.. ngee..

8.30pm
makan kat chalet

9.50pm
kuar jalan2 kat cenang. Banyak kedai. Mostly jual topi, baju. Ternampak ada yang offer island hopping rm25! betul2 depan AB motel tu.. huhu..

10.45pm
balik chalet, mandi, tido! what a day~

*perlu beli kain batik jawa n kain pelekat untuk mak ayah aku.
*perlu beli teko untuk 2-3 orang minum/jug
*radio fm kat langkawi ni ada 2 @ 3 jeww.. Era n Kedah FM la yang aku jumpa.. hahaha.. apelah flyfm nii.. xbest betui.. sian kat saya.. tak dapat nak dengar radio feberet..

22nd June 2011

3.30am
terjaga sebab aliya gi toilet

4.30am
aliya gi toilet untuk kali ke-3
aku lak tetiba ternampak bugs yang agak pelik. macam kutu. aku syak pijat! hisap darah tuu.. n bontot dia nampak macam banyak darah jew.. aku pon penyekkan dengan pen.. eww..
bagitau aliya pasal bug tu.. tringat ada salah satu orang pernah komen pasal chalet kat langkawi ada bugs infestation.. ewww..
dua-dua takleh tido

7.30am
baru terjaga! yaAllah.. sabo je la.. dua2 lajak tido! kul 9am nak g island hopping ni..

8.20am
gi breakfast.. heaven la breakfast dia.. i mean, kenyang gle ok.. kopi+roti dua keping+butter+strawbery jem+mee goreng+telur mata.. fergh.. kenyang~ xyah pon sibuk2 bawak makanan untuk island hopping..

9.00am
gi ke underwaterworld.. berpeluh gak berjalan.. haha.. ingat dekat. sudahnya orang yang patut pick up kitorg tu pick up ktorg kat depan cabin log.. tak jauh pon lagi sebenarnya..

9.30am
start naik bot

9.40am
sampai kat pulau dayang bunting
banyak gila monyet! korang jangan bawak plastic yang ada makanan.. abeh diorg rampas. dia bagi kitorg masa sejam untuk kat pulau tu

10.40am
gi pulau singa besar untuk eagle feeding.
gemok hokey eagle kat ctu.. ktorg orang yang paling awal la gak sampai kat tempat tu.. so, bayangkan kalo sampai petang, tak lalu lagi kot helang2 tu tengok kulit ayam tu.. hahah.. time ni, klo ada dslr memang cun.. sebab leh tangkap gmbr dia snatch kulit ayam tu..
ekceli kat pulau tu pernah ada zoo. macam cte jurassic park lak aku tengok.. ada jeti, trus ke zoo.. tapi untuk pulau ni, just eagle feeding je.. takdak singgah2..

11.00am
sampai ke pulau beras basah. kat pulau ni takde apa pon.. just menikmati pemandangan je la.. aku mandi2 laut ckit jek.. tak basah satu badan pon.. huhu..

12.00pm
balik

2.00pm
gi ke cable car. jauh nun cable car tu.. otw tu ternampak yahct macam marinar la kat quay bay. so, dah niat, sat g pas cable car, nak singgah situ

2.45pm
cable car tutup untuk penyelenggaraan.. aduh.. time2 ni la ko nak servis kn..
time patah balik tu, singgah la quay bay ^^
pastu set GPS ke pekan Kuah

3.30pm
terjumpa lagi kedai makan depan petronas tu. lantas makan la kat ctu. kali ni mak terperanjat nakk.. RM9 makanan aku.. hahahaha.. u know y? sb aku gatal tangan amik udang bapak besar.. udang tu sje dh rm3-4 kot? huahaha..

4.00pm
Gi Haji Ismail Group. Tapi bukan kat kedai cekelet. kedai pinggan mangkuk dia.. dapat la jug yang mak aku pesan.. lawo.. harga pon lawo RM55.. huaha..

4.30pm
Gi Idaman Suri lagi sekali. Aliya yang shopping cekelet kt ctu

5.00pm
gi dataran lang. makan ais krim. aliya kentut busuk

6.00pm
hujan lebat gila.
sampai cenang

8.30pm
gi makan kat lubuk buaya. RM29 untuk 2nasi kosong+ikan bawal msk 3 rasa+tomyam+sayur kangkung yg banyak batang jek.. urm.. taste, not so la.. macam tak puas ati lak makanan tu.. ee.. patut aku ajak je aliya g restoran haji ramli tu.. hahaha.. tak abeh2.. ee burger pon ntah ke mane.. huahaha..

9.00pm
g cari ATM.. seyes aku cakap, bagus ada GPS ni.. sume2 benda leh cari.. mudah ^^

10.00pm
jalan2 kat cenang lagi.. terjumpa tempat jual gamat. terjumpa la apa yang ayah aku pesan ^^ RM25 utk barang gamat.
pastu singgah beli kain batik n pelekat. RM35. muka mokcik tu muka ketat.. ayah aku kata diorg dah kaya, tu pasal sombong.. huh!

23rd June 2011

8.20am
breakfast

8.50am
gi cable car. otw, minyak dah kelip2 dah. singgah kat quay petronas. tuang la rm10

9.30am
sampai cable car.
tutup sebab cuaca cloudy
borak ngan uncle yang berkenan ngan aliya.. ahahaha..

10.00am
dapat naik.. what a breathtaking scenery! RM30 ye untuk naik.. ada happy hour, RM15 je, kul 5-7pm tapi kawan aku orang langkawi, dia kata selalu petang tutup sebab windy. tapi kalo nasib baik gila, dapat tengok sunset! oh! aku lupa nak tengok sempadan malaysia thailand! aku rasa kat hanging bridge la dapat tengok! huhu.. tapi penat gle nak ke hanging bridge ni.. urm.. untuk naik cable car ni, ada dua check point. bila dah ke check point yang terakhir, untuk ke hanging bridge, kena menuruni tangga, lalu trail hutan ckit. time nk panjat balik ke check point tu, penat gle hokey! sangat steep tangga dia.. saya kesian ngan pakcik2 makcik2 yang dah tua2 tu.. nasihat: sila pkai sport shoes..

oit2.. gayat tak?? haha.. best~

11.00am
turun. mabuk! tak suka haku.. sampai tanah, aku lega!

12.00pm
makan kat pekan kuah! rm6

12.30pm
gi self-check in.
RM2 untuk parking sat kt airport nun.. huhuhu..

1.00pm
Jalan2 kat lagenda park langkawi. tapi sebab tak larat nak jalan, amik gambo entrance je la.. haha..

2.00pm
tak tahu dah nak buat apa, patah balik ke airport
tercongok kat airport sampai la kul 5pm flight kitorg..

END of GREAT JOURNEY!

so, perbelanjaan adalah seperti berikut

chalet, 2 hari, RM70/day = RM140
kereta, 2 hari, RM60/day = RM120

so, total RM260.
divide by two, sebab gi berdua, sorang just RM130 jew

oh.. lupa pulak.. jangan lupa sediakan deposit ye.. RM50 untuk kereta. and it can cost more, depending on who u r dealing with. ada gak mber aku yang kena deposit untuk hotel juga.. so, kne sedia kn at least RM100 la untuk deposit.

oh! chalet tu, bila kitorg tanye, agak2 leh tak dapat RM70 next time, akak tu sengih and cakap, susah ckit kot.. kurang2 pon RM100 untuk chalet tu nanti.. huu..

Oh! jangan lupa elakkan peak season macam cuti sekolah, LIMA ke hape..
kitorg gi ni low season. sebab tu blanja macam ok la.. huhu..

2 comments:

sweet life said...

wahhh.. gambau last tu.. fuhh.. jeloz aku :P

aleya said...

ah kak kentut wangi ke? hahaahha