Wednesday, February 20, 2013

ber-diet



aritu ada beberapa kawan aku tanya pasal diet.  

i want to share with you a few tips la untuk diet yang aku amalkan. 

sebelum mula diet, u need:

1) determination. kalau nak start diet, niat kena betul.. untuk apa you diet.. untuk sihat ke, untuk lawo ke.. untuk kekal muda ke.. so, kena cekalkan niat tu.. 

2) do your homework.. google everything about diet that you should/want to know.. tak kenal maka tak cinta.. 


plan diet yang aku suka:

1) south beach diet

kalo nak instant, amalkan south beach diet.. fasa 1: 2 minggu sahaja diet strictly makan PROTEIN + sedikit fat sahaja.. then boleh start amik carbs.. tu pon carbs yang ada low glycemic index (GI) such as oat, wholemeal, brown rice sahaja.. low GI ialah makanan yang tercerna and release sugar for your body dengan slowly-nya. untuk tempoh diet 2 minggu tu, boleh la goreng tempe, buat sup ayam ke, ikan goreng, sup sayur.. paling selamat, makan lauk pauk sahaja tanpa nasi/roti/tepung/ubi.. ada gak kata, boleh amik carbs.. tapi 20g sahaja sehari.. tak silap, dlm sup campbell yg serbuk tu sahaja dah ada 12g carbs.. so, bayang kan la 20g carbs tu baynka mana.. diet ni, aku tak galakkan sebab u need energy to do everything kan.. 

kesan dari diet ni, mungkin alami pening2 sebab low sugar.. badan akan gunakan lemak2 dalam badan untuk jadi pembakar sebab gula takde, dia perlukan masa 3-4 hari untuk proses tu mula.. so, kalo baru buat 2 hari, then tak tahan, tak guna gak sebab badan kau tak start pon lg proses ketosis tu.. aku tak pernah cukup dua mggu.. slalunya 4 5 ari paling mksimum.. hahaha.. 

2) calories in < calories out
diet ni base on calories intake.. yang ni kau perlu amik tau pasal jumlah calories makanan.. 1st step ialah calculate nilai kalori yang diperlukan badan untuk maintain berat badan sedia ada.. kau perlu deduct 500kcal/day dari kalori yang ko perlu kan utk maintain tu.. which by end of the week, kau akan reduce sebanyak 3500kcal which equal to 1 pound of weight.. iaitu lbh kurg 0.5kg.. kalau agak2 nak reduce 1kg, kne la deduct lebih kurg 7000-8000kcal per week dari total kalori yang perlu dimakan untuk maintain.. 

yang ini lebih healthier sbnrnya.. yelah.. dia takde had kan badan kau untuk solely feed on protein.. ni aku bagi link untuk kira calories yang diperlukan yang sesuai dengan ketinggian, berat and umur. http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm perlu diingat, bila dah lose weight, nilai kalori yang diperlukan pun start berkurang. so, u have to be alert n slalu tengok nilai kalori u amik sesuai tak dengan ur current berat..

ok ni tips2 tmbhn..

1) stay away from fast food.. n process food.. kita nak sehat kan.. makanan2 mcm tu, byk garam.. nanti badan contain byk air..

2) minum air at least 2 liter per day.

3) exercise itu optional. tapi kalo nak exercise, u can start by doing cardio.. cardio tu macam berlari, berbasikal.. kalo badan dah lose weight banyak, baru kita start toning which macam angkat berat tu sume.. ekceli lg elok combine kn.. sebab after exercise tu, if kau buat heavy exercise, badan akan continue membakar.. tu d panggil after burn effect x silap.. exercise can help to reduce about 100-400kcal.. depends on intensity of ur workout. macam aku, aku suka indoor exercise je.. sebab, kasut sukan takdak.. nak gi tempat jogging pon 1 hal gak. better indoor jek.. indoor ni terpulang, ada yang pakai threadmill, crosstrainer, bicycle. untuk aku, aku cepat bosan dengan berbasikal. aku suka lagi ikot video, pakai youtube jek untuk buat exercise. yang jadi pilihan aku ialah jillian michael 30days shred. 

4) ada org kata minum kopi setengah jam before exercise help to burn more.. wallahualam.. dari pengalaman aku, aku rasa lebih mudah sikit nak buat exercise.. and badan tak cepat penat.. 

5) kalo badan sakit2 after exercise, samada sebab tak warm up or bdn ko x cukup air sebenarnya.. muscle dehydrate.. sebab tu penting minum air..

6) ok.. jangan minum air manis.. amalkan minum air suam.. pengambilan kalori kau akan jimat sebanyak 50-100kcal lebih kurg.. n trust me, air suam sangat la best.. ko akan suka air suam.. hehe..

7) kalo exercise, make sure more than 20-25 minutes.. sebab tempoh tu ialah tempoh d mana muscle kau gunakan all the sugar in blood stream.. kalo kau stop before tu, dia tak sempat nak bakar lemak kau pon.. huhu..

8) perlu ada cheat day to indulge urself for dieting n working hard.. contohnye, setiap ari ahad.. kalo teringin nak makan kek, perlu pujuk diri sendri n cakap, takpe.. nanti hari ahad aku pergi beli 1 slice.. or teringin nak makan eskrem, tggu cheat day mggu dpn baru leh mkn.. berdisiplin and jimat duit juga.. hehe..

9) amalkn berkongsi makanan.. kadang2 tekak kita ni teringin nak minum air manis.. pada aku, cukup 1 sip.. yang lebih, aku bagi adik aku.. haha.. same goes to eskrem or kek.. aku akan share la.. kalau agak2 rugi sebab makan sikit, baik takyah beli terus. 

10) tepung yg bergoreng, sangat menakotkan ok.. avoid.. haha.. pisang goreng pon tggi kalori..

11) jangan biar kan diri berlapar.. agak2 lapar, sental oat, wholemeal or air putih.. tapi tolong jangan biar lapar.. sebab nanti body kau akan ingat kau tak cukup makan.. dan dia akn try conserve lemak2 dalam badan.. kalo lapar malam2, amik minuman oat.. atau buah.. oat tu, boleh masak jadi bubur gak.. letak la ayam, ikn bilis, stok ayam, sayur.. sedap gak..

12) kena clear up ur peti ais dari makanan yang manis2.. kalau dalam peti ais ada buah2an je, nak tak nak kalau lapar tengah2 malam, kene la makan buah je.. kalo menyampah makan buah, buat la oat.. hahahaha.. oat tu cmpur susu tepung dutch lady honey.. leh la telan.. tapi mungkin ada orang suka oat kosong.. 

13) tolong la ganti roti putih dengan wholemeal.. kalo petang2 lapo, kunyah wholemeal smbil tgk tv.. hehe.. pastu telan air byk2..

14) tido awl k.. ni boleh elakkan dari kau menyelongkar dapur n peti ais..

15) takyah la timbang selalu. once a week ok. tu pon time pagi. contohnye setiap ari isnin pagi before breakfast. hari permulaan diet utk minggu tersebut.

16) read the labels.. aku rasa dulu pon aku pernah cakap macamane nak diet and salah 1 benda yang penting ialah label. kalo kau baca pringles punya label, ko akan nampak betapa menakotkan pringles tu untuk orang berdiet.. kalo teringin nak makan, boleh je, bersederhana lah. 

17) consistent. mana2 diet pon takkan berjaya kalau tak consistent.  

akhir kata.. susah nak diet.. banyak cobaan dan dogaan.. nak2 dari orang keliling.. haha.. kadang2 orang tak paham, orang kata takyah diet.. tapi tu sume keinginan kita.. agak2 nak lawo, comei, awet muda, kena la jaga mkn.. aku kadang suka tengok cite2 mat salih.. tengok awek body cun.. kasi sedor diri sikit bila dah lupa pasal diet.. hahahaha.. lagi 1, seyes ar.. bile dah kurus, kau akan nampak lebih muda.. hehe..

susah juga nak ubah pola pemakanan kita.. tapi cuba la dulu.. mungkin tekak kau rase tak lalu.. tapi, think what best for ur body.. ur mind control everything.. 

diet ni perlu beterusan. bukan program untuk beberapa bulan. huhu.. aku harap aku boleh kekalkan gaya idup sihat ni.. 

its all about lifestyle.. 



peh2.. i guess u can guess mana satu ialah aku.. haha.. 1st pix time ni aku rse berat aku mau 80 kot.. haha.. skrg ni banyak kurang dah.. 

4 comments:

sweet life said...

lawa langsir rumah...
hahaaha

L.R said...

info yg best. thank you! =)

Khairahimo said...

benah: tu kt umh p.ngah aku.. hehe..

yana: hehe.. jom diet!

sweet life said...

ahaaa... baru abes baca.. kah...
good info!

Syabas!! then bila kurus lagi bnyk fesyen baju boleh pilih tak gitu?

It's all about life style and kepuasan diri sendiri je... hehe