Monday, July 30, 2012

read between the lines of the word called RELATIONSHIP

untuk sayang2 yang membaca blog saya.. (aceh.. cakap macam hartis)

untuk sayang2 yang masih single.. 

its hard to find a guy.. i know.. been there.. 

especially if kita ni tak la selawo tiz zaqyah ke, neelofa ke.. ngahaha.. 

umo dah 26.. and counting.. blablabla..

nightmare? yes.. 

tapi apa yang ada pada kita ialah tawakal dan akal.. 

***
untuk b'relationship

pre-rule: jangan gopoh untuk b'relationship.. 
* important pre-rule: know your purpose in having relationship

and here are the basic rule:

1st rule: know your potential partner 1st (you may not know 100%) and set standard.. see how they handle problem and argument.. how they communicate with you and others.. *coz you'll live with this trait and they get better bila makin tua.. sayang tu bukan pengukur untuk menerima mereka.. sayang tu boleh berkurang.. 

2nd rule: are you really ready to build a family with this girl/guy?

above all: 
if God wills it, your path towards building a family with him/her will be smooth sailing.. *takyah la korea sangat.. banyak obstacle.. trust me.. susah la nak bahagia kalau banyak halangan.. boleh.. tapi susah la.. hati kena kuat.. 

***

dulu kan.. basic rule tu aku rasa mudah sangat dicapai.. yela.. dah jumpa mamat yang baik tingkah laku.. pandai handle problem.. pandai bergaul dengan orang, lulus la serba serbi, dah boleh dah ni kalau nak tackle.. 2nd rule tu pulak, aku rasa, as long as aku bersabar, leh kot get along ngan mamat ni.. i have this kind of mentality.. 

tapi aku lupa there are pre-rule.. hmmmmm.. 

masa time single aku, aku tertanya2.. napa aku masih tak beralih status.. kawan lelaki ada je.. bukan tak ada.. jadi aku start to wonder.. mana silap aku.. napa tuhan masih tak temukan aku dengan khalifah aku.. 

remember the pre-rule? jangan gopoh and know your purpose.. find that first.. know your purpose means having relationship untuk mencari redha tuhan.. untuk membina keluarga.. bukan suka2.. bukan takde objektif.. bukan takat ada teman untuk makan... 

dan itu yang aku tak nampak pada mulanya.. 

yang aku nampak cinta ni seronok.. bertunang seronok.. berkahwin seronok.. itu yang tersurat.. semua orang tahu tu.. tapi yang tersirat? orang jarang nampak yang tersirat.. cinta ni ialah untuk kau nak menghasilkan keluarga yang berkualiti.. tu yang kau perlu ada dalam otak.. 

ouh.. aku juga nampak cinta ini menyakitkan.. tak perlu rasa, tengok orang keliling aku pun aku dah tahu cinta ni perit.. especially perihal curang.. *wont comment on that.. 

bila aku single, banyak juga aku belajar.. standard was set and have to be comply.. of course la standard tu perlu ada dalam diri kita dulu.. agama, kesabaran, kematangan, skill memasak juga perlu.. kemudian, tengok pre-rule.. aku kaji balik apa purpose aku nak ada someone.. sehinggalah i can see marriage and parenthood in me.. bila pre-rule dah tercapai, baru la kita move on ke basic rule.. 

actually, masa on the way mencari dan mengkaji, kau boleh melihat kawan2 lelaki kau.. haha.. disini aku rasa, kau juga dah mula set standard untuk dipilih sebagai calon.. standard can be adjust.. be flexible.. nobody's perfect kan.. cuma jangan low kan sangat on agama.. 

ouh.. kalau agak2 you or your potential partner tak dapat abide the rule or tak capai rules tu, jangan la diteruskan.. kau masih tak lukai hati mana2 pihak.. tapi kalau kau dah start steady and baru perasan yang 1st rule or 2nd rule tu tak dicapai, berusahalah.. kalau still tak dapat capai, maka stop la.. sebelum kau lukai hati mana2 mak ayah melihat derita pilihan hati anak2.. 

untuk yang perempuan.. kalau kau dah terima seseorang itu, means, ko sudah bersedia untuk terima pinangan dia.. dont go around and say i'm not ready.. ha.. tu sume gara2 tak kaji dulu la rules2 yang ada.. tetapkan hati kau.. jangan mainkan hati orang.. 

same goes to guy.. bila kau dah b'relationship, maka siapkan la diri ke arah perkahwinan.. after all, kau nak cari redha Tuhan kan.. remember the purpose?? 

bila kau hormat agama, tuhan akan tolong kau.. insyaAllah.. 


p/s: aku tak de la cakap pilihan aku dah perfect sangat dah.. dan aku tak cakap pun tuhan dah tetapkan aku akan ada sebuah keluarga yang berkualiti kalau aku bersama dengan si dia.. tapi aku pray hard on that.. moga2, begitu lah hendaknya.. wallahualam.. kita doa yang terbaik.. untuk agama kita juga.. kan.. :)

*panjang nye post.. bear with me hunny.. huuuu.. 

2 comments:

Unknown said...

nice!! =)

hyunnie said...

nice.. johayo..
aigo.. still long way to go..huhu
may the journey be blessed for all of us.. amin~