Wednesday, November 25, 2009

Ia masih rezeki saya

'Duit ni nak bayo duit tol nanti' aku cakap dalam ati bl aku tengok duit rm50 sekeping dlm wallet.. 2 je la duit yg ada dlm wallet aku bl note RM10 dua keping yg terakhir telah aku bayar utk keperluan aku smlm..
Jadi, bl aku g melantak kt parkview td, aku bayo la dengan rm50 sekeping tu..

Saya: Berapa makcik?
Makcik: RM4.30
Aku pon bg RM50 td tu..
Lantas aku masukkn baki 2 dlm wallet dengan tnpa usul periksa.

Dah lepas kenyang, g menapak ke ATM.. kuarkn duit ats niat nk bg kt my mom.. selitkn dlm wallet, pastu aku berasa pelik.. 'Eh? apsal ada RM5 je ni? Ah sudah.. aku terlupa tengok baki r ni td.. adoiyaii..' Dlm otak dh pk mcm2.. mcmane nk yakinkan pakcik n makcik kt kaunter td kalau aku nk mntk blk duit.. Dok salahkn diri sendri pon ada gak sb careless.. 2 r.. selama ni mak aku slalu pesan, tengok duit baki.. degil! dh kne batang idung sndri..

Aku g gak ngadap pakcik tu, dengan harapan die percaya dengan aku.. Mula2 pakcik 2 ckp r ngn aku kt kaunter die xde pon RM50.. pastu, aku ni dh bbelah bahagi.. Aku jenis percaya je kt org.. x kn aku x nk percaya ckp pakcik tu kn.. tp ada gerak ati aku ckp, myb pakcik ni tkut aku menipu dia.. jadi aku pon mcm nk angkat kaki, blah je.. mls r nk defend2.. RM40 je pon.. halal r.. sedekah je la..

Tetiba pakcik 2 soh tggu kejap.. n aku rse he was thinking of nk bg je duit tu kat aku.. tp still was2.. ye la.. klo aku jd pakcik tu pon aku was2 gak.. Tp lepas 2 dia ckp, 'Takpe la.. awk amik la RM40 ni.. ni hak awk.. kalo btul awk bg RM50 td..'

pastu, aku lak rse bersalah..
'Eh xpe la pakcik.. Sy pon tkut bnda ni, slh sy ke..'
'Xpe.. awk amik la.. ni hak awk..'
Aku dengan rse bersalah.. memang slh aku pon.. careless! Aku pon smbut huluran duit tu..
'Pakcik.. kalau btul duit ni bkn duit sy, nti sy pulang dekat pakcik..'

Isk2.. Nasib aku baik kot.. duit tu masih rezeki aku.. Niat baik, insyaAllah, Tuhan akn tolong.. ini buktinya..

Alhamdulillah

No comments: