Thursday, February 21, 2013

exercise time~

semalam aku ada cakap pasal aku follow jillian michael kan.. hari ni aku nak share dengan korang video ni.. 30days shred ni ada 3 stage.. which each of the stage perlu dilakukan dalam tempoh 10 hari setiap stage.. ataupun, selagi kau tak lepas buat 1 stage, kau tak leh pindah stage..

30days shred ni honestly aku rasa, kalau orang yang sedia kurus follow benda ni, dapat kot toning badan dengan jayanya.. urm.. tapi video ni ada limitation which, korang perlu ada dumbell.. tapi, kalo korang takde dumbell pon takpe.. ikot jek.. takpun, gi isi air dlm botol air.. hakhak.. klo aku kat melaka n dumbell aku tinggal di serdang, aku angkat buku sebagai pganti dumbell.. hahaha.. hati2 ye.. jap lagi tersepuk lak buku tu ke muka.. haha..

apa yang aku suka pasal follow video ialah boleh buat senyap2 dalam bilik or kat tempat yang orang takleh kacau.. semua orang pon ada laptop kan sekarang.. jadi, sangat takde masalah pada aku.. plus, takde la malu sangat.. orang perempuan or orang yang badan comel2 ni kadang malu nak exercise depan orang kan. jadi video is the best solution.. 








aku takde la nak suruh korang follow jillian michael.. korang boleh pelbagaikan cara exercise sebenarnya. macam aku, before aku follow jillian michael, aku berlari setempat selama 3-40minit setiap hari.. berpeluh2 tak hengat dunia.. until i reach about 68kg, baru aku start follow jillian michael.. susah gak nak follow dia sebab dia banyak buat lompat bintang and push up.. 

untuk perempuan, tolongla jangan takot untuk exercise.. takot jadi bulky katanya.. susah tau nak jadi ketul2 macam malik nor tu.. 

happy exercise.. :)

Wednesday, February 20, 2013

ber-diet



aritu ada beberapa kawan aku tanya pasal diet.  

i want to share with you a few tips la untuk diet yang aku amalkan. 

sebelum mula diet, u need:

1) determination. kalau nak start diet, niat kena betul.. untuk apa you diet.. untuk sihat ke, untuk lawo ke.. untuk kekal muda ke.. so, kena cekalkan niat tu.. 

2) do your homework.. google everything about diet that you should/want to know.. tak kenal maka tak cinta.. 


plan diet yang aku suka:

1) south beach diet

kalo nak instant, amalkan south beach diet.. fasa 1: 2 minggu sahaja diet strictly makan PROTEIN + sedikit fat sahaja.. then boleh start amik carbs.. tu pon carbs yang ada low glycemic index (GI) such as oat, wholemeal, brown rice sahaja.. low GI ialah makanan yang tercerna and release sugar for your body dengan slowly-nya. untuk tempoh diet 2 minggu tu, boleh la goreng tempe, buat sup ayam ke, ikan goreng, sup sayur.. paling selamat, makan lauk pauk sahaja tanpa nasi/roti/tepung/ubi.. ada gak kata, boleh amik carbs.. tapi 20g sahaja sehari.. tak silap, dlm sup campbell yg serbuk tu sahaja dah ada 12g carbs.. so, bayang kan la 20g carbs tu baynka mana.. diet ni, aku tak galakkan sebab u need energy to do everything kan.. 

kesan dari diet ni, mungkin alami pening2 sebab low sugar.. badan akan gunakan lemak2 dalam badan untuk jadi pembakar sebab gula takde, dia perlukan masa 3-4 hari untuk proses tu mula.. so, kalo baru buat 2 hari, then tak tahan, tak guna gak sebab badan kau tak start pon lg proses ketosis tu.. aku tak pernah cukup dua mggu.. slalunya 4 5 ari paling mksimum.. hahaha.. 

2) calories in < calories out
diet ni base on calories intake.. yang ni kau perlu amik tau pasal jumlah calories makanan.. 1st step ialah calculate nilai kalori yang diperlukan badan untuk maintain berat badan sedia ada.. kau perlu deduct 500kcal/day dari kalori yang ko perlu kan utk maintain tu.. which by end of the week, kau akan reduce sebanyak 3500kcal which equal to 1 pound of weight.. iaitu lbh kurg 0.5kg.. kalau agak2 nak reduce 1kg, kne la deduct lebih kurg 7000-8000kcal per week dari total kalori yang perlu dimakan untuk maintain.. 

yang ini lebih healthier sbnrnya.. yelah.. dia takde had kan badan kau untuk solely feed on protein.. ni aku bagi link untuk kira calories yang diperlukan yang sesuai dengan ketinggian, berat and umur. http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm perlu diingat, bila dah lose weight, nilai kalori yang diperlukan pun start berkurang. so, u have to be alert n slalu tengok nilai kalori u amik sesuai tak dengan ur current berat..

ok ni tips2 tmbhn..

1) stay away from fast food.. n process food.. kita nak sehat kan.. makanan2 mcm tu, byk garam.. nanti badan contain byk air..

2) minum air at least 2 liter per day.

3) exercise itu optional. tapi kalo nak exercise, u can start by doing cardio.. cardio tu macam berlari, berbasikal.. kalo badan dah lose weight banyak, baru kita start toning which macam angkat berat tu sume.. ekceli lg elok combine kn.. sebab after exercise tu, if kau buat heavy exercise, badan akan continue membakar.. tu d panggil after burn effect x silap.. exercise can help to reduce about 100-400kcal.. depends on intensity of ur workout. macam aku, aku suka indoor exercise je.. sebab, kasut sukan takdak.. nak gi tempat jogging pon 1 hal gak. better indoor jek.. indoor ni terpulang, ada yang pakai threadmill, crosstrainer, bicycle. untuk aku, aku cepat bosan dengan berbasikal. aku suka lagi ikot video, pakai youtube jek untuk buat exercise. yang jadi pilihan aku ialah jillian michael 30days shred. 

4) ada org kata minum kopi setengah jam before exercise help to burn more.. wallahualam.. dari pengalaman aku, aku rasa lebih mudah sikit nak buat exercise.. and badan tak cepat penat.. 

5) kalo badan sakit2 after exercise, samada sebab tak warm up or bdn ko x cukup air sebenarnya.. muscle dehydrate.. sebab tu penting minum air..

6) ok.. jangan minum air manis.. amalkan minum air suam.. pengambilan kalori kau akan jimat sebanyak 50-100kcal lebih kurg.. n trust me, air suam sangat la best.. ko akan suka air suam.. hehe..

7) kalo exercise, make sure more than 20-25 minutes.. sebab tempoh tu ialah tempoh d mana muscle kau gunakan all the sugar in blood stream.. kalo kau stop before tu, dia tak sempat nak bakar lemak kau pon.. huhu..

8) perlu ada cheat day to indulge urself for dieting n working hard.. contohnye, setiap ari ahad.. kalo teringin nak makan kek, perlu pujuk diri sendri n cakap, takpe.. nanti hari ahad aku pergi beli 1 slice.. or teringin nak makan eskrem, tggu cheat day mggu dpn baru leh mkn.. berdisiplin and jimat duit juga.. hehe..

9) amalkn berkongsi makanan.. kadang2 tekak kita ni teringin nak minum air manis.. pada aku, cukup 1 sip.. yang lebih, aku bagi adik aku.. haha.. same goes to eskrem or kek.. aku akan share la.. kalau agak2 rugi sebab makan sikit, baik takyah beli terus. 

10) tepung yg bergoreng, sangat menakotkan ok.. avoid.. haha.. pisang goreng pon tggi kalori..

11) jangan biar kan diri berlapar.. agak2 lapar, sental oat, wholemeal or air putih.. tapi tolong jangan biar lapar.. sebab nanti body kau akan ingat kau tak cukup makan.. dan dia akn try conserve lemak2 dalam badan.. kalo lapar malam2, amik minuman oat.. atau buah.. oat tu, boleh masak jadi bubur gak.. letak la ayam, ikn bilis, stok ayam, sayur.. sedap gak..

12) kena clear up ur peti ais dari makanan yang manis2.. kalau dalam peti ais ada buah2an je, nak tak nak kalau lapar tengah2 malam, kene la makan buah je.. kalo menyampah makan buah, buat la oat.. hahahaha.. oat tu cmpur susu tepung dutch lady honey.. leh la telan.. tapi mungkin ada orang suka oat kosong.. 

13) tolong la ganti roti putih dengan wholemeal.. kalo petang2 lapo, kunyah wholemeal smbil tgk tv.. hehe.. pastu telan air byk2..

14) tido awl k.. ni boleh elakkan dari kau menyelongkar dapur n peti ais..

15) takyah la timbang selalu. once a week ok. tu pon time pagi. contohnye setiap ari isnin pagi before breakfast. hari permulaan diet utk minggu tersebut.

16) read the labels.. aku rasa dulu pon aku pernah cakap macamane nak diet and salah 1 benda yang penting ialah label. kalo kau baca pringles punya label, ko akan nampak betapa menakotkan pringles tu untuk orang berdiet.. kalo teringin nak makan, boleh je, bersederhana lah. 

17) consistent. mana2 diet pon takkan berjaya kalau tak consistent.  

akhir kata.. susah nak diet.. banyak cobaan dan dogaan.. nak2 dari orang keliling.. haha.. kadang2 orang tak paham, orang kata takyah diet.. tapi tu sume keinginan kita.. agak2 nak lawo, comei, awet muda, kena la jaga mkn.. aku kadang suka tengok cite2 mat salih.. tengok awek body cun.. kasi sedor diri sikit bila dah lupa pasal diet.. hahahaha.. lagi 1, seyes ar.. bile dah kurus, kau akan nampak lebih muda.. hehe..

susah juga nak ubah pola pemakanan kita.. tapi cuba la dulu.. mungkin tekak kau rase tak lalu.. tapi, think what best for ur body.. ur mind control everything.. 

diet ni perlu beterusan. bukan program untuk beberapa bulan. huhu.. aku harap aku boleh kekalkan gaya idup sihat ni.. 

its all about lifestyle.. 



peh2.. i guess u can guess mana satu ialah aku.. haha.. 1st pix time ni aku rse berat aku mau 80 kot.. haha.. skrg ni banyak kurang dah.. 

Thursday, January 3, 2013

2013: resolution

haluuuuuu 2013!

ok.. this year resolution.. hurm.. 

1) be a good servant of Allah swt
2) be a good daughter to mak ayah
3) be a good sister to my siblings
4) abeh kan stadi - ini serius!
5) kerja cepat2 - ni pon serius
6) be a good gf to inche bulat
7) capai berat 55kg? hahahaha.. 
8) be a good fren to my besties~
9) be a sweet gentle yet strict woman.. ha.. giteww... 
10) risik.. ehhhhh?? ngahahaha.. sape cpt dia dpt.. :P

ngahaha.. ok yang last tu saje gedik ngan korang.. huahaha.. apa lak aku nyer resolution.. takkan aku yang gi meminang inche M kot? leh gak kalo nak.. huahaha..  

tu je kot.. perihal stadi.. serius i pray to Allah swt to give me strength.. coz i need it.. my heart is dull.. dulu takot tapi sekarang, redah aja la apa yang berlaku.. what u give u get back la kan.. kalo ko malas, ko dapat la bahana dia.. tu je makan dia.. 

ok dah.. back to work.. and work out.. ngahaha.. 

salam~

Friday, November 23, 2012

young and silly

huhu.. ok sape ada myspace? berkurun ok!

arini inche nyawa tetiba anto chat fb '~k@rAM3L~'

ahaha.. tkezut berok ok.. ciss.. stalker!! 

trus aku pegi cari balik myspace aku.. tak tentu arah! ha.. cuak2.. yela.. malu kot.. aku ni dah la suka mengomel dimana2 ada tempat d panggil 'blog'.. haha.. tu lom msuk lagi blog kat friendster aku..

tapi blog kt myspace xleh bukak sebab aku x sign in.. nk sign in acanerrrr.. password tak ingattt.. hehe.. 

sudahnya tadi mintak tolong inche nyawa untuk pinjam id dia.. lolx.. bila tanya tang pasword, aku siap kena usik lagi tu pasal no matrik.. haha.. 

ye.. saya tak ingat no matrik awak.. kita tak kawan kan dulu.. ngahaha.. nombor motor awak? lagi la tak tahuuuuuuuu!!! ngahaha.. yang saya tahu awak slalu bawak rumet awak.. kasihan motor tu.. ngehehe.. :P 

*sebagai kawan, saya terharu la gak awak ingat no matrik saya.. tapi sebagai nyawa, tak terharu ponnnn.. haha.. :P

ha.. ok.. ada 3 je blog post kt ctu.. pheww.. tapi isi kandungan nya.. masyaAllah.. aku leh tepuk dahi der.. seyes budak2.. ngaha.. alaaa.. sekarang pon budak2.. tapi tu lagi budak2.. betullll.. tak tipuuu.. 

tapi takde pe pon.. pasal perihal syok sendiri.. haha.. dulu2 nyer skandal.. ahahaha.. time flies.. well, feeling tu pon takdak dah.. silly me.. 

tapiii.. aarghhh.. maluuu! seyes.. its like bagi nyawa ko tengok gambo ko masa kecik time bogel.. n there's nothing u can do about it.. huh? hahahaha.. ha.. tapi malu la.. yela.. hal2 dolu2 kan.. bits n pieces of me.. well, that's what makes me, me.. so, i guess, telan je la.. haha.. even kena usik2.. 

young, silly n desperate.. yeah.. that's me.. dulu2 pon slumber je confess2 ni.. nampak sangap? haha.. yang saya tahu sangap tu orang melaka cakap menguap.. ye menguap ketika mengantuk.. kami cakap sangap.. sangap lain saya tak tahu ok! 

for me its ok kot for a woman to confess.. hmm.. takpela.. nothing to lose pon.. at least i've been there n feel rejected.. ouh.. actually takde rasa apa pon sebab rejected by someone yang aku sendiri pun takde perasaan.. just sebab rasa he's someone yang baik untuk dibuat suami.. ha.. gitu.. wakaka.. malu? entah.. tak pon.. but i respect him.. 

ah.. kisah lama.. ko hado taking risk macam tu? takde kan? hakhak..  

kan dah cakap tadi.. young n silly.. XD

tapi actually aku pon tak paham dengan diri sendiri.. young n silly.. scandal-ing, but still choosy n afraid to commit.. mungkin sebab tu tuhan juga rasa yang aku bersungguh kot.. sebab tu d reject..  

for anyone who's looking for someone.. hurm.. actually you have to change to be someone yang easygoing.. understanding.. sensitive with people's feelings.. not too agressive n pushy.. treat them like friend.. friend who u cant control.. say aku kau.. they respect u more.. haha.. ini antara yang saya kutip sepanjang menjadi bodoh n experimenting tu.. and now, i shared with you.. 

and if the guy still doesnt seem interested with you, ramai lagi yang leh dibuat kawan kan.. 

hidup ni pendek je.. masa muda kau lagi pendek.. asalkan kau pandai jaga diri dan maruah kau, yang lain tu takdak hal.. bukannya kau berzina.. 

insyaAllah ada jodoh d mana2.. lambat or cepat je.. orang yang ada segala2nya belum tentu lagi terbuka hatinya untuk kawen selagi jodoh tak sampai walaupun ada calon.. jadi, bersabar la untuk semua hati yang masih menunggu.. :)

eh.. tetiba lari topik.. awal2 tadi pasal blog lama.. tetiba masuk pasal confess2 pulak.. haha..

blog ni macam diary gak.. dulu i kept a diary.. cisss.. yang tu kalo inche nyawa baca, tak tahu la mana aku nak letak muka.. hahaha.. yang tu lagi berkurun.. zaman sekolah kot.. crushes.. aaaa.. damnnn.. kena cari n bakar.. walaupun sayang.. haha.. bila baca kadang2 teringat gak feel tu.. tapi time baca je la teringat.. nothing more..

k.. chow.. ;)

Wednesday, November 21, 2012

jeans shopping

yuhuuu.. been ages since i wrote my last post.. rse x smgt.. do i stil hv readers? huhu..

tapiiii.. ni semangat ckit nak tulis..

regarding my jeans.. yeah! jeans!

last friday i went shopping n end up with voir jeans 70% off in parkson~ yeay..

before that i have tried applemints with only 50% off.. nice.. really! tapi.. lain kali je la ea beli.. beza dekat 30 hengget kot dengan voir jeans 70% tu..

but that's not what make me gila-gila punya happy..

it's because.. i can wear VJ n applemints jeans straight cut at the size of 29!!!

walauwey.. i dont even remember when was the last time i wear 29 size jeans..

dlu jeans aku size 36 or 34.. jeans aku yg 34 tu, aku smpai marah adik aku sebab dia bli kn size tu.. ketat siott! tapi sekarang longgar gila.. hehe..

jilian michaels in 30days shred always say this when the workout is intensive..

"think of jeans shopping.."

now i know how it feels..

here me say.. if you want to lose weight, go for it.. if some people say, hey you WILL look ridiculous when you are thin.. ignore them.. its about self satisfaction.. how will you know when you aren't thin yet?

there are some people who say to me, your body wont look nice if you kurus.. coz you have broad shoulder and your torso will look bigger than your lower part.. neay.. i keep on exercising..

seriously, people who want to lose weight, plz dont forget to exercise.. they help to make your body to look nicer.. and sometimes you dont even lose weight but people notice your figure is getting more slender..

it happens to me.. but now, people who commenting pon dah tarik balik apa yang dia cakap coz i am the living prove.. hakhak..

ouh.. lagi satu.. kalo aku la kan.. i think, people who is 70kg and above, you need to do cardio exercise 1st.. lari setempat for 45minits daily.. it really help.. sebab.. kalau nak buat intensive workout mcm push up tu, tkot tangan x larat.. when you are lighter, then you can do push up k sayang.. i try to do push up when i am 70++.. i really cant.. sekarang ni, push up dah ok dah tapi takat 10kali je la.. huahaha.. but better.. aku tak pernah mampu buat push up okkkk.. sekarang dah boleh..

ouh lagi 1 pesanan.. tolong la jangan takot dengan otot.. do you know that you have to have incredibly low fat content in your body untuk dapat badan ketui2.. do you know how hard it is that you have to look after your diet and stuff.. its harder than losing weight.. so, please.. there's no such thing as weight lifting make your hand bulky.. naay.. myths.. 

hehe.. chow.. hope this help to make you do some jeans shopping.. :)

Monday, November 5, 2012

rahsia kejayaan

hari ni nak tulis something islamik.. bukan tulis pon.. copy paste dr a fren dekat facebook..

"Baru balik dari makan malam bersama kawan saya di rumah seorang multimillionaire. Dia ada macam2 kelulusan. Medicine, engineering and law. Oxford and cambridge. MasyaAllah. Menjadi lecturer di Dubai. Gaji AED100K bersih sebulan. Tua hanya 2 tahun dari mak saya. Berketurunan bangsawan kesultanan Brunei. Suaminya bekerja di Qatar. 2 minggu di offshore, 2 minggu di darat. Hidup mewah kaya raya Alhamdulillah. Jadi, saya sebagai orang yang curious mestila bertanya, apa rahsia rezeki bertambah kaya raya setiap hari? 

1. Sembahyang. Solat tahajud setiap malam. One to one dengan Allah pukul 2,3,4 pagi. Minta lah apa sahaja Allah kabulkan masa tu. Urusan kita pagi tu nanti smoooooth je~
2. Kemudian bangun solat Subuh. Pintu rezeki akan dibuka seluas2nya.
3. Sebelum keluar rumah, solat dua rakaat. Nanti Allah jaga perjalanan kita.
4. Kalau ada masalah, solat sunat dua rakaat. InsyaAllah Allah selesaikan. Jangan tonggang arak semua tu. Jawapan semua tak clear. Kalau solat, nanti semua clear.
5. Pagi2 sebelum solat subuh, kakak minum air zamzam."
Intensif Mentor Kekayaan dan Kejayaan, versi Dubai. Hehe. Banyak lagi yang nak dikongsikan. Tapi cukup lah setakat ni sahaja. Alhamdulillah. Perut kenyang, hati tenang. Dijamu pula dengan santapan rohani .
Alhamdulillah. Ya Robbi lakal hamdu ka maa yambaghi li jalaali wajhika wa 'azimi sulthonik. :)"

huhuhuhu.. tak terbuat sungguh apa yang dia buat.. master pon tkedek2.. huuu.. kerdilnya.. 

semoga kita menjadi insan yg semakin baik setiap hari.. :)

Monday, October 8, 2012

carian jodoh.. tak abes2..

ha.. kalo cakap soal jodoh ni, sampai bila pon tak abes ye dak.. 

even aku pon risau, sape jodoh aku ni.. 

dah la aku ni pesen2 tak pandai nak buat kawan..  

kawan ppuan memang la dah sedia tak ramai.. kawan lelaki apatah lagi.. 

i mean like seriously, dah la tak lawo kan, pastu dalam mulut ada emas pulak.. kat blog kem men lagi chotchet2.. 

dalam dunia ni ramai je lelaki tapi nape 1 pon takde nak kawan dengan aku ni.. 

so, kita ubah la perangai.. everything start from us jugak kan.. 

kalau awal2 takde spark, doesnt mean lepas2 ni takde spark.. 

hidup kita bukan macam cita adam & hawa tu.. 1st time adam tengok hawa, trus tpikat tpaku.. noooooo.. takkan terjadi.. ko ingat idup ko macam industan ke.. 

ok la.. akan terjadi JIKA kau adalah seorang yang lawo cun gila.. 

ada banyak benda yang ko leh buat dia rasa tertarik dengan kau..

mungkin humor ko.. cara pemikiran ko.. or ada goal yang sama.. 

humor tu bukan la cakap ko perlu ketawa kuat2.. no.. tolong la jangan ketawa kuat2 k.. kita perempuan kan.. 

eh banyak lah cara untuk buat dia terpikat.. ha.. disini datang jodoh.. kalo la tuhan kata kat dia, 'ha.. bdk ppuan ni jodoh ko', time ko jatuh tergolek depan dia pon, mungkin ada terbit apa2 perasaan disitu.. 

jodoh ni kerja tuhan la.. tapi kita leh berusaha.. dengan cara, berkawan.. 

berkawan as if macam kita kawan biasa dengan orang lain.. 

ouh.. and if u nak kawan ngan lelaki, tak yah la saya awak dengan diorang.. benda tu mcm pemisah sebenarnya.. ko buat diri ko and dia ada wall as friend.. awal2 kita dah buat dia rasa tak selesa.. nak cakap serba tak kena.. macamana mau kawan.. sebab cara lelaki berkawan, is, no heart feeling ar.. so, kita kena join la cara mereka berkawan kalo mau berkawan dengan mereka..

lagipun geli la saya awak.. hubungan akan lebih touching.. watpe.. wat penat hati je.. baik aku kau je.. 

hehe.. just saying~

p/s: orang yg cntik, akan cr yg cntik jugak.. kita yg biasa2 ni, cr yg biasa2 je la.. define biasa? haha.. ko tengok la rupa kwn2 llk ko.. klo agk2 yg prasan diorg ada rupa/dia mmg betul2 ada rupa, kompem ar mesti nk cr yg rupa gak.. jadi, this guy, leh babai la.. takyah nk gedik2 ke dia.. ramai lagi yang biasa2 yang mungkin lebih hargai kita.. 

*being the upper hand is best.. if you do the chasing, u give those upper hand to the guy.. haha.. aku tak mau la gtu.. i had enuff.. so, no more chasing la kan.. secara nature nyer pon, llk la do the chasing.. baru leh nmpk effort.. wweeeee~