Thursday, January 21, 2010

Thru my windows

Semalam aku gi PD dgn dua org lab assistant pgkt pakcik n dua org tutor bpangkat akk..

bila lalu kt sebuah hotel d PD, En. Sujak yg lg 3 or 4 thn nak bsara pon bkata,
"Hotel ni nama Costa Rica.. Xyah naik plane, dh smpai COsta Rica" pastu die tgelak..
pastu die smbg lg.. "Apa la nama letak COsta Rica" smbil mngeluh..

Lnts aku tringat ayh aku.. Mesti ayh aku pon akn ada respon yg sama.. dan ayh aku akn bkata
"Xde identiti lgsg.."

Dan aku pon akn berfikir gak.. Org skrg x kesah pon kn.. Bkn la semua, but most of our new generation mgkin x t'pk pon pasal ni..
Sbb kita kurang kisah ttg identiti.. bgsa.. agama.. Kalau kita peka, mesti x jd isu2 yg timbul skrg ni..

Org yang Islam sndri pon ada yg setuju pgunaan nama Allah utk semua..
Maklumlah 1malaysia.. Tuhan pon nk d kongsi agaknya pada mreka yg alpa ni..

Org yg bkn Islam (bkn semua), jgn ckp la.. ada yg lancang cakap mereka sndri pon x kesah mggunakan pkataan2 spt 'Alhamdulillah' 'LailahailAllah' 'Astaghfirullah'.. mana rasa hormat mreka thadap agama kita? pkataan2 tu mjadi mainan mulut mreka.. dan mereka sndri pon x hormat agama mreka sbnrnya.. Ini lah beza nyer org Islam dan bkn Islam.. Xde pegangan lgsg.. Nak ke kita jadi mcm mereka ni?

Xmustahil 1 hari nanti negara kt akn jd spt Singapura.. Org melayu mjadi kaum minoriti sedangkan dahulu, org Melayu yang mduduki Singapura dahulu..
Nenek aku yg dh usia 96 thn 2010 ni pon prnh ckp 'Jgn jd mcm Singapore.. Org Melayu xtau nak duduk mne'
Aku ramai kwn bgsa lain.. Mmg aku suka kita hidup aman damai.. Cuma bl nenek aku mngingatkan aku ketika aku d sekolah rendah dulu, mbuatkn aku sayang dengan negara aku.. Aku nk identiti bgsa, agama tpelihara..

Sedar2 la wahai muda mudi.. Dan parents pon kne buka mata dan minda ank2 especially ttg small matter spt pgunaan nama 'Costa Rica' tu..

Dari nilai2 yg kecik ni la mreka akn lbh mjaga identiti, agama dan bgsa mreka..

Aku respect jepun dan thailand.. pedulikan dengan budaya eropah, mreka masih tegar dgn budaya mereka sndri.. bahasa ibunda lbh d utamakn..

Pix credit to: M J M@flickr

p/s: What a sad flower huh? Jgn layu sebelum masanya.. Go out n find ur true light..

1 comment:

bahIRAh said...

khai..kite jd follower awk..nnt follow ar kite plak k..http://bahirahyj.blogspot.com