Friday, June 4, 2010

arnabun

tiba-tiba rindu dengan arnab yang pernah family aku bela.. bijak la arnab tu.. huhu.. masa dia kecik, selalu sgt aku dukung dia.. kena kencing and berak dia standard r.. tapi tak pernah jadi masalah pada aku.. bukan susah pun.. pergi la mandi kan.. lagipun kencing nya taklah sehancing sehamis kucing.. then lama-lama dah tau sangat dah perangai dia.. asal pegang lama sikit, mula lah meragam.. mintak dilepaskan.. bila masuk balik dalam sangkar, mesti dia cari jamban dia dulu.. maka sejak itu, asal dia meragam je, mesti cepat-cepat hantar ke sangkar dia.. haha..

then, satu lagi hal, kuku dia tajam gak.. sebab itu jugak la mungkin perempuan tak suka pegang arnab sebab sakit.. tapi arnab aku kira ok lagi.. tak jumpa lagi arnab emi and edy yang obese.. haha.. berat.. nak dukung pun takut sebab sangat agresif mungkin sebab tak dibiasakan di dukung.. almaklumlah.. arnab fyp.. haha.. masa aku try dukung, sakit bahu aku kena cakar.. wuwu.. nyesal pegang..

aku suka pergi kat sangkar arnab aku.. kalau tersilap beli buah epal yang tak rangup, arnab aku r yang akan abeh kan.. kitorang kongsi makan.. rindunya kat dia!

kadang-kadang kami lepaskan dia.. dia pun berlari sana sini.. kadang-kadang melompat tinggi walaupun takda siapa kejar dia.. main sorang-sorang.. sian dia.. pernah dulu bawakan kawan tapi mungkin sejantina, abeh bergaduh.. dan itulah pertama kali aku dengar arnab berbunyi.. ingatkan arnab ni haiwan yang senyap je.. huhu..

dan tiap-tiap kali lepaskan penat la nak kejar and tangkap dia balik.. huhu.. arnab bukan seperti kucing yang manja dan suka meleseh.. sungguhpun nampak comel tapi arnab tetap haiwan liar..

pernah sekali tu kami tak jumpa dia ada kat mana, tawakal je biarkan dia kat luar.. tiba-tiba masa mak aku sidai baju malam tu, dia datang dekat kaki mak aku.. bijak kan! tau takut dok luar.. haha.. bila dia dilepaskan, mesti bulu kat kaki dia merah-merah sebab main tanah.. kerja dia kan korek lubang.. mak ayah aku pernah cerita, dulu mereka juga ada bela arnab.. memang banyak la lubang kat rumah.. dia beranak dalam lubang tu.. tapi kucing pulak makan.. aish.. sayang btul..

rindulah.. aku teringin nak bela binatang peliharaan.. tapi mengenangkan rumah sewa aku begitu, tak jadilah.. tunggu la aku ada rumah sendiri.. dan aku prefer rumah kampung.. senang aku nak pelihara haiwan-haiwan ni semua.. memang haiwan-haiwan ni pembawa penyakit tapi kalau kita tahu jaga kebersihan, insyaAllah ok..

arnah saya macam ni la.. comel kan.. panjang jugak umur dia.. 6 tahun.. mungkin sebab makanan dia ok kot.. hee..

1 comment:

Unknown said...

cik khai, tq krn menjawab soklan serbei. hehe

arnab???!! comel dan.... sedap!! haha i pernah mkn tp bukanlah ruji. haha i suka kucing tp kucing i mkn arnab jiran. hehe nak wat camne kan?? huhu