Tuesday, June 29, 2010

urusan duniawi

call JUPEM, tanya leh tak beli peta topo non restricted by cheque
call JPM, tanya apsal stil xleh isi survey PRE2
gi pejabat am, mintak RO.. and tanya pasal cheque..
call DOE, tanya surat aku mintak data dah sampai lom..

ni la tugasan aku untuk arini..

seharian aku call sana sini.. berurusan dengan manusia.. ciss.. lemah tol semangat aku.. and arini baru aku betul-betul paham pasal RO la PO la DO la invoice la.. apa kejadahnya.. bila pulak la aku amik pentadbiran dan kewangan ni aku pun tak tahu.. hahaha.. selama ni, aku tengok jek opismet aku yang wat.. ni dia takdak, aku ar yang kena.. huhu..

so, pagi aku mulakan dengan call JUPEM.. jabatan ukur dan pemetaan malaysia.. aku tanya whether diorang terima cheque ke tak untuk beli peta topo yang non-restricted tu.. then , si polan tu pon kata boleh..

call JUPEM, tanya leh tak beli peta topo non restricted by cheque
call JPM, tanya apsal stil xleh isi survey PRE2
gi pejabat am, mintak RO.. and tanya pasal cheque..
call DOE, tanya surat aku mintak data dah sampai lom..

aku pon terkedek-kedek gi pejabat am.. and mintak RO (dengan yakinnya).. tetiba akak tu kata.. bukan RO, PO daa.. aiyak.. sudah tukarkah? hahaha.. sesungguhnya aku tak suka bab-bab ni.. adoi.. sebab tu ar aku tak amik akaun..

then, pastu, akak tu pon bagi la PO tu.. sambil-sambil tu aku tanya pasal cheque.. macamana mau issue cheque dari duit grant.. huhu.. kalau duit aku riban-riban macam duit grant tu, kompem aku tutup sebelah mata jek bagi.. takyah cheque2 ni.. buang karan jek.. then, aku dihalakan ke akak yang lain.. tetiba akak lain tu kata, kena la ada surat dan invoice.. baru leh proses.. waduh2.. blur betul aku..

then, aku call balik JUPEM.. still bercakap dengan si polan yang sama.. dia pun macam nak tergelak bila dengar suara aku yang blur.. ye r.. sampaikan dia pun blur, apa yang aku try sampaikan.. haha.. dia pon menghalakan aku ke si polan yang lain.. aku call2 polan yang lain ni, asik tak dapat jek.. last-last, aku call tengahari jek.. time tu mesti perut kenyang, kompem ada dok kat meja sambil pegang perut yang senak.. ngahaha.. teori aku ar.. berjaya gak ar call time tengahari tu.. tapi yang tak bestnye, aku dihalakan ke polan yg lain pulak.. brapa ramai polan daa.. pening aku..

call JUPEM, tanya leh tak beli peta topo non restricted by cheque
call JPM, tanya apsal stil xleh isi survey PRE2
gi pejabat am, mintak RO.. and tanya pasal cheque..
call DOE, tanya surat aku mintak data dah sampai lom..

then, aku call JPM lak.. JPM apa? jabatan perdana menteri daa.. untuk tanya pasal survey yang perlu aku isi tu.. tak terisi aku.. dari aritu problem je.. ada la sorang wanita yang angkat tepon..

aku: saya nak tanya tentang survey PRE2 yang saya perlu buat.. dengan siapa saya boleh bercakap?

wanita: oh.. cuba tanya En. Kuar-opis-tak-balik-balik di talian 03-______

aku: ok.. terima kasih..

aku pon dengan semangatnya nak tepon En. Kuar-opis-tak-balik-balik.. langsung tak angkat.. bukan sekali.. banyak kali.. last-last, aku try la call gak pas lunch hour.. still takda orang gak.. hmm.. apa lagi.. aku pon tepon lagi sekali JPM tu..

aku: saya sudah try call encik tu, tapi dia langsung tak angkat.. macamana ye? saya dah try isi, tapi bila saya klik simpan, dia jadi kosong..

wanita yg sama: awak tak dapat isi sebab dah tamat tempoh dah rasanya.. 21 Jun aritu.. <-- suara macam nak berlagak ngan aku.. macam aku blur sangat.. tadi taknak bgtau aku awal2.. takpe2.. be humble khai..

aku: ada apa-apa tindakan ke kalau saya tak isi? biasiswa saya kena tarik balik ke?

wanita yg sama: oh rasanya macam takda apa-apa.. takyah isi pun xpe.. <-- dengan sambil lewa menjawab..

aku: oh.. ok la kalau macam tu.. ekceli dulu before tarikh tutup masa bulan Mei pon saya pernah call.. tapi masa tu, pihak JPM kata leh isi lagi sampai end of June.. saya try2, memang tak boleh.. <-- perempuan.. standard ar.. sume pun nak explain.. haha.. lagipun, aku sekadar nak menampakkan yang aku ni takda r blur sangat.. haha.. and i do care about apa government try buat.. yelah.. survey tu penting apa.. leh dengar suara ati aku tehadap kerajaan.. dan itu gak lah tujuan survey tu.. pasal keberkesanan kempen kerajaan.. isk2..

wanita yg sama: oh.. terima kasih je la sebab susah payah nak isi borang tu.. <-- hekeleh pompuan ni.. macam kerajaan Malaysia ni kau yang punya.. suka-suka jek cakap begitu..

aku: oh.. ok.. (trus letak tepon.. gila! )

call JUPEM, tanya leh tak beli peta topo non restricted by cheque

call JPM, tanya apsal stil xleh isi survey PRE2
gi pejabat am, mintak RO.. and tanya pasal cheque..
call DOE, tanya surat aku mintak data dah sampai lom..

DOE aku call, sorang pun tak angkat.. lagi gila!!

p/s: saja je nak kongsi cite ngan korang urusan dunia aku arini.. and arini aku makan sesorang jek.. burung-burung gagak pon tak hingin dekat ngan aku.. T_T

2 comments:

sweet life said...

lorrr... cian yer.. huhuhu...
aku selalu nyer selawat..
bace bismillah sumer..
baru call...
harap.. dipermudahkan..
sabar ekh ...^^...

chEEsE cakE said...

haha...sian ko.ko ptot tnye aku dlu e kjadahnye PO ngn DO tu...aku tau mase training ni la..huuuuuuu~