Thursday, June 7, 2012

rindu

subuh semalam hujan tersangat lebat dibumi serdang ini..

sampai kan aku bukak tingkap dan cuba menghirup bau hujan yang dah lama tak kunjung tiba.. rindu dengan rasa sejuk.. hehe.. 

kemudian bila tengok pokok meliuk lentok ditambah ngan petir sabung menyabung, aku cuak juga.. aku tutup tingkap, aku tutup mata.. haha.. penakot..

ye.. dulu masa aku kecik aku takot sangat dengan bunyi petir.. 

teringat masa aku takot tu, arwah nenek aku yang masa tu kuat lagi, dia ajak duduk dalam bilik dengan dia.. mengaji mukaddam.. time tu aku dah pandai mengaji.. darjah 1 mungkin.. 

rindu.. 

dipagi hari aku menangis teringat arwah nenek.. 

terkenang lagi bila time petir2 gni, dia soh aku tutup cermin.. haha.. ada jebon kot nanti kuar dari cermin tu.. aku pon bingkas, tutup cermin aku yang cenonet kat dalam bilik aku tu.. 

rindu sangat dengan gelak tawa arwah.. 

the hardest thing before balik ke bintulu dulu ialah meninggalkan dia..

selalu pesan mak jangan nakal2.. jangan jatuh lagi.. 

tiap kali dia tersenyum.. kadang tergelak dengar pesanan aku.. 

kalo umur kita panjang.. kita berjumpa dengan umur 70 80 90.. dikala tu, tak semua orang akan ada masa untuk kita.. dan aku yakin we will try our best to gain attention dari anak2.. wallahualam.. ntah bersabar atau tak anak2 nak melayan kerenah kita lepas penat bekerja.. 

sesiapa yang pernah jaga orang tua, tau la macamane penat nak melayan kerenah mereka.. tapi bila dah tak ada, kita rindu pulak.. heh.. manusia memang begitu.. bila dah hilang, baru nak teringat2.. 

banyak pahala jaga orang tua ni.. tapi kadang2 banyak juga dosanya.. haha.. wallahualam.. yang penting, kita tau dalam diri kita, kita masih ada rasa belas dan sayang.. 

2 comments:

Unknown said...

menjaga org tua warga emas sedikit sebanyak dpt menginsafkan kita dengan pelbagai perkara...

sweet life said...

aku pun rindu jaga arwah nenek aku..
nenek garang masa jaga aku...
wrrrkkggghh.. nenek.. huhu

selalu yakin..
kalo kita jaga orang tua kita..
insyaallah rezeki akan murah..
sebab doa ibu bapa kan paling mujarab..
hehe