Friday, November 19, 2010

Harry Potter and The Deathly Hallows Part 1

salam..

arini aku pegi tengok cite harry potter and the deathly hallows part 1..

ok.. frankly, aku memang kipas susah mati harry potter ok..

what i can say about this movie is

great!!

seriously..

cerita totally ikut buku.. tak macam filem2 sebelumnya yang ada sedikit lari..

dan seperti biasa, bila membaca buku, kadang2 certain imaginasi tu tak tercapai dek akal nak2 lagi sebab nature cerita harry ni kan fantasy, jadi susahlah kita yang muggle ni nak membayangkan certain benda.. dan ia telah mengisi puzzle2 yang tidak terisi sepanjang aku membayangkan cerita ini bila membaca.. hehe

part yang paling aku suka bila hermione bercerita tentang tale of three brothers.. aku paling tak sangka diorang akan buat animation for this one.. yela.. buku the tale of beedle the bard tu pon fairytale kanak2 untuk wizardry world kan.. jadi, memang kena la ngan animation tu.. seyes aku sangat suka! hehe.. nak sinopsis ke? hehe.. kalau baca buku dia lagi best.. hehe..

sinopsis:

untuk deathly hallows, wasiat dumbledore dibaca kepada harry, hermione dan ron oleh minister of magic sendiri sebab incik menteri wonder tentang barang2 yang diberi oleh dumbledore.. harry dapat golden snitch, hermione dapat buku Tale of Beedle the Bard dan ron dapat deluminator.. benda2 tu takde keistimewaannya di mata minister.. walaupon pelik, tapi dia serahkan juga kecuali pedang godric gryffindor yang dikatakan hilang..

pastu, plot berkembang, diorang on quest untuk mencari tiga benda yang dipanggil deathly hallows.. ia adalah benda paling hebat yang dikatakan fairytales di dunia wizard.. tiga benda yang diberi oleh death kepada tiga bersaudara lelaki.. lelaki sulung yang suka berlawan, minta sesuatu yang memberi kehebatan pada dia, jadi death memberi the elders wand.. lelaki tengah yang angkuh pula nak malukan death, maka dia minta sesuatu yang boleh mengembalikan yang hidup dari mati, jadi death bagi resurrection stone.. yang bongsu pulak jenis pikir jauh, humble gitu, dia minta sumthing yang boleh membuatkan death tak dapat cari dia.. jadi, death bagi dia invisibility cloak..

pada awal cerita, mereka sedikit pelik kenapa late dumbledore suruh mereka mencari deathly hallows, instead of mencari horcruxes? fyi, horcruxes are pieces of he-who-must-not-be-named's souls.. ada 7 horcruxes yang perlu mereka musnahkan..

dan ron ada sedikit bengang melihat kemesraan hermione dengan harry, plus bengang lagi sebab pencarian mereka nampak sia2, tetiba naik hangin pada satu hari dan tinggalkan mereka berdua.. tapi pastu dia cari balik.. walaupon sia-sia sebab hermione ngan harry pakai protection charm tapi disebabkan ada deluminator, diorang jumpa balik.. (pandai dumbledore ni.. wiseman.. hahaha.. aku puji2 macam betul2 wujud plak)

pastu, plot berkembang lagi.. diorang berjaya musnahkan loket horcrux original milik RAB.. pastu berjaya bunuh nagini.. nagini pon horcrux gak..

btw.. did you know who send the patronus doe to harry to show the gryffindor sword? hehe.. its snape.. poyo je haku kan.. sapa2 dah baca, mesti tau.. keh3..

ouh.. sedih bila dobby, the house elf mati.. tapi dia mati as a free elf.. itu yang penting..

ok dah.. yang lain2 tu tengok sendiri ar.. malas nak taip2 dah.. hahaha.. gtg..

p/s: aku bayangkan kreacher tu is much meaner.. tapi memang kreacher akhirnya ikut gak cakap harry potter sebab harry potter memang tuan dia pon.. haha..

No comments: