Monday, May 10, 2010

Jodoh?

pernah aku tengok drama di TV yang mengisahkan tentang betapa perempuan ini menyintai seorang laki-laki ini.. tapi sedikit pun tidak wujud rasa kasih terhadap wanita itu. maka pada suatu hari, dia telah berjumpa dengan seorang guru agama dan guru itu menasihatkan kepada dia supaya berdoa lah seikhlas hati pada Tuhan yang maha kaya untuk dibukakan pintu hati lelaki itu terhadap dia. InsyaAllah Tuhan makbulkan.. Seperti kisah cinta Zulaikha terhadap Nabi Allah Yusuf..

Jika sesiapa yang bertanya kepada aku, siapa yang bertakhta di hati? Aku masih tiada jawapan. Cuma doaku selepas sembahyang moga jodohku adalah orang yang baik-baik. Itu sahaja pintaku. Tapi semenjak dua menjak ini, aku mula berfikir, patutkah aku mula berdoa untuk dipertemukan jodoh? Yang aku pasti, bila aku mula berdoa begitu, aku sudah bersedia untuk menerima jodohku.. Bila? Wallahualam.. Aku sendiri tidak pasti. itu semua aku serahkan pada Allah swt kerana Dia yang maha mengetahui..

Tapi, pernah juga aku terdengar, kita tidak patut meminta di percepatkan untuk bertemu jodoh kerana jodoh itu adalah sesuatu yang dijanjikan oleh Allah swt dalam kata lain, ia adalah pasti. Bersabarlah wahai sang dara dan teruna. Berdoalah seikhlas hatimu. Amin.

5 comments:

Unknown said...

ya... betul tu cik khai. jangan terlalu meminta2. jika terlalu meminta, apa yg diberikanNya kepada kita belum tentu terbaik dan akan membuat kita menyesal kemudian hari. itu adalah satu dugaan buat kita tanda Dia Maha Mengetahui.

p/s: semoga bertemu jodoh yang sesuai dan menjadi pembimbing kepada kita dunia akhirat. amin... (^__^)v

chEEsE cakE said...

aku x pnh mnta d cpatkan jdoh.mse dgn 'die' dlu,aku ade doa 'kalo die jdoh aku,kekalkn.kalo die bkn jdoh aku,pishkan kami dgn cr bek'... T_T

Khairahimo said...

yana: betul 2 cik yana.. bl dh smpai jodoh kt, mungkin dia bkn yang kita pinta, tp mungkin dia la yang terbaik utk kte..

wani: huhu.. xpe la wani.. bnda dh lepas.. aku pon ada gak doa mcm 2 bl aku rse aku x sehaluan dh ngn die.. hmm.. suma nyer dh d tentukn beh.. berikhtiar n berserah je k..

sweet life said...

eehhh... tapi ada je doa untuk dipercepatkan jodoh....

yuppss.... memang doa itu juga yg ku amalkan InsyaAllah...

bila dah nak kawen... kalo tak de pun..
InsyaAllah akan ade..(Abg Amir, 2010)

Bila dah sampai masa, jika lelaki itu merupakan suamimu.. maka dia memang telah diciptakan untuk mu... (Ikhwan, 2090)

Khairahimo said...

benah: huhu.. tentang doa di percepatkan jodoh tu, terpulang pada kita.. aku pon tak cakap berdoa tu salah.. tapi cuma jodoh itu sesuatu yang dah di janji kan, takyah la minta2 untuk dipercepatkan pula.. sesungguhnya Dia lebih mengetahui kenapa Dia masih tidak menjodohkan kita..