Friday, March 9, 2012

al fatihah

5th march 2012
subuh.. nenek kesayangan saya, Mariam binti Abd. Rahim telah kembali ke rahmatullah.. 

bila difikir2, Allah swt maha mengetahui.. 

***

pada bulan 6 2011, saya pulang ke rumah dengan title defer.. 

ayah dan nenek saya jatuh sakit.. 

pada bulan 9 2011, walaupun berat hati mak saya mengizinkan, tapi, nenek saya mula memakai pampers sepanjang hari di sebabkan waktu itu hari raya.. 

pada bulan 11 2011, nenek saya mula mendapat bedsore d sebabkan dia sentiasa berbaring.. tapi tangannya masih kuat menggenggam tangan saya, dan dia masih boleh ketawa bila kte mngusik dia.. walaupun dalam ingatannya, hanya tahu nama dia sendiri dan nama arwah atuk saya.. 

pada 5 jan 2012, keadaan nenek makin teruk.. kudis sudah mula bernanah.. dan Dr. Amir datang memeriksa keadaan nenek dan dia syorkan untuk membuang kudis hitam tersebut.. 

sepanjang nenek saya terlantar sakit, ada sekali dia memberi false alarm kepada kami.. takotnye, Allah saja yang tahu.. berbisik kalimah syahadah tidak semudah yang di tonton di tv.. hati ini tak sanggup rasanya.. seringkali berdoa moga nenek saya meninggal di subuh hari. bukan ingin dia meninggal seorang diri.. tapi saya tidak sanggup lagi melihat dirinya yang menanggung keuzuran.. 

sepatutnya saya kembali ke UPM pada 20 feb 2012 untuk pengajian saya.. tapi saya hold dahulu dan bercadang untuk pulang bersama dengan adik saya di uitm yang memulakan sesi pada 5 mac 2012.. saya masih lagi ingin membantu mak saya dan memanggil2 nama arwah, memujuk arwah.. hurm..

2 3 hari sebelum beliau meninggal, ada juga saya bisikkan ke telinga dia, mnta tuhan permudahkan, mak.. mnta dikurangkan sakit mak.. dia seperti faham.. dan menyahut seperti menangis.. sy panggil dia mak juga sebab dia bela saya dari kecil.. bayangkan, bila duduk dengan arwah, segala makan pakai, terjaga.. pagi2, nak g sekolah, ubat gigi dah tercongok dah atas berus gigi.. towel pun dh tersidai.. bahagianya.. :) 

pada 4 mac 2012, sebelum pulang, saya sempat cium arwah.. terdetik juga didalam hati, 'jangan2 ini lah kali terakhir saya berjumpa dengan dia,' tapi saya cepat2 berkata, ah, hari minggu ni pulang juga nanti.. tenang nyer rasa wajah arwah d waktu itu.. saya suka cium dahi arwah.. sebab arwah kurus, jadi, tulang dahinya terasa kuat bbanding anggota badannya yang lain.. 

sudah hampir 10 hari berturut2 arwah membuang air besar.. membuang segala kotoran di dalam perut beliau.. tapi tidak pula najis nye berubah warna.. risau juga mendengar kata2 orang keliling yang berkata kalo najis berwarna hitam, maknanya ajal semakin dekat.. 

5 mac 2012, subuh itu, bila mak saya menjenguk arwah seperti biasa, dia perasan yang dada arwah tidak lagi turun naik seperti selalu.. Inalillah wa Inna ilaihi rajii'un.. genap 2 bulan dia sakit teruk.. 

alhamdulillah dimudahkan segala urusan ketika memandikan, menkafankan dan pengebumiannya.. 

kehilangannya terasa.. rindu.. sudah sangat terbiasa bila ke dapur, mesti jenguk dia dahulu.. magrib, mesti bukakkn lampu bilik dia.. haih.. tidak ada rasa terkilan.. walaupun saya tidak sempat untuk mengucup dahi buat kali terakhir, saya akan sentiasa ingat dahinya yang masih panas.. 

Allah swt sudah cukup bagi saya masa untuk melepaskan dia pergi.. :')

al-fatihah

1 comment:

sweet life said...

semoga rohnya dicucuri rahmnat...