Sunday, March 25, 2012

proposal

*warning.. this post is long.. plz bear with me.. hahaha.. 

aku baru pas tengok vid awal lamar scha.. 

truthfully la kan, aku suka la mat saleh propose awek untuk kawen.. 

and by saying that, aku suka la kan awal lamar scha depan camera secara mengejut..

bukan nak kata aku suka budaya kapir ke apa.. 

apatah lagi support budaya pegang2 b4 kawen ni..  

tapi aku more to appreciate the sweetness la.. 

aku pernah terbaca somewhere tapi aku tak ingat la artikel mana, yang mengatakan bertunang itu bermaksud apabila lelaki dan perempuan sudah berjanji untuk berkahwin, maka jatuh la hukum bertunang.. haram hukumnya untuk lelaki lain untuk mencuba nasib jika dia tahu kamu sudah bertunang.. 

perihal majlis, bjumpa ibu bapa, hantar tanda, tetapkan hantaran itu adalah budaya.. 

lain bangsa lain budaya nye.. 

bila difikir2 balik kan, tidak kah semenjak dua menja ni, budaya kita sedikit membebankan bagi yang tidak mampu? 

perlukah pelamin kecil, majlis kecil dan fotographer di upah? aku rasa mau rm 2 3 ribu senang2 gak abeh..

kawen nye tidak pasti lagi.. hmm..

berbanding kalo ko propose dia dengan cara tiba2.. duit takde la sampai 2 3 ribu..

duit tu leh simpan untuk hantaran ye dak.. *ouh.. pada aku kan, hantaran ini ikut ikhlas lelaki.. kalo rasa diri perempuan itu kena dengan nilainya, maka itu la nilainya.. 

berbalik pada cara propose mat salih tu.. 

duit tak perlu banyak.. tapi its the effort that count.. aku pernah tengok ada satu cite mat salih ni.. family lelaki tu sangat nak tahu macamana lelaki tu propose perempuan tu.. sebabnya, mak dia kata, cara lelaki propose menunjukkan what type of man he is... ngee... 

ok la.. aku bagi contoh yang paling tipikal skali dalam drama kat tv.. 

ajak gi makan.. of course la ditemani oleh ibu atau saudara perempuannya.. thats mean, tidak la berdua sahaja.. 

then, u come with flower and cincin.. 

fuh.. mencabar kot.. depan ramai orang..

tipikal.. macam dalam drama.. tapi, ko brani buat begitu? heh.. i dare u.. 

and that moment, is priceless..

dan fungsi saudara perempuan ada di situ ialah, takde la adegan peluk2 bagai.. ada kang orang len baling krusi kat ko.. haha.. sebab ada mak kat ctu, leh peluk mak ye dak.. 

of course la kan, untuk mengelakkan kata2 orang yang menyampah, aku rasa before event tu, yang lelaki nyer perlu la bagitau pada mak ayah dia.. hahaha.. 

mesti korang akan cakap, eleh khai.. mane leh ikut budaya begitu.. lagipun, ada ke lelaki begitu.. alamat tak kawen la ko, khai.. or, uish khai.. poyo la ko nak cara yang begitu bbnding dengan kenduri.. kenduri kan lebih elok.. 

jawapan saya.. kan tu pandangan saya.. bukan saya yang akan meminang orang.. hahaha

kalo tanya saya, memadai la kalo hantar tanda je.. lain la kalo pihak lelaki yang beriya and fully sponsor.. hahaha..

kalo anda yang bertanya tu ada banyak duit nak buat kenduri tunang besar2an, silakan la.. saya tak cakap pon kenduri tu salah.. ada ke? tak kan.. kalo ada rezeki lebih, tak salah juga kalo nak jamu orang.. :)

p/s: sepatutnya, pertunangan dirahsiakn.. perkahwinan dihebahkn.. agak2 cara mana yang lebih takde hebahan? hmmm.. *thinking.. 



3 comments:

sweet life said...

saya setuju dengan anda!!!
part tunang meriah bagai lah...
hehe...

orang mat salleh pun ada yang pompuan yang propose..

Khadijah dah buat dulu..
hekk...


p/s: itu bukan pandangan anda, tapi anggan-anggan anda... tak salah beranggan, kerana anggan-anggan mampu menjadi realiti...

Khairahimo said...

uish.. xde la berangan nk d propose gtu.. malu ar.. mesti aku gelabah xtau nk buat apa.. hahaha.. just like i said, moment tu priceless.. and cute.. haha..

K2r~90 said...

ade pros n cons kalau terlalu ikut tren..