Wednesday, August 18, 2010

anak melayu yang layu

lately ni, seyes cakap, aku sangat sensitif.. nampak bawah ni pon nak nangeh..


sian mak itik tu.. toleh2, anak dah takde.. pastu anak dia mesti dalam ketakutan.. mesti dok berbunyi2 but there's nothing she can do.. oh.. feel like crying when we become helpless.. mungkin itu yang mak itik rasa.. she juz can listen while her children been drifted more far away in the drain.. lalu terbayang la pulak aku baby2 yang dibuang di merata2 tempat dengan tidak berperikemanusiaan.. aduh.. dunia.. apa yang telah terjadi.. mak itik pon sayangkan anak walaupon takde ijab dan kabul di dunia mereka..

T_T

aku sangat sokong hukuman yang akan dijatuhkan bagi sesapa yang terlibat..

hmm.. ekceli tujuan aku menulis ni sebenarnya aku ternampak ada satu vid yang kawan chinese aku share kat wall facebook.. dia tulis kat situ,

"WTF"

anda sendiri tahu maksudnya..

dan kawannya post komen,

"What the use of covering up?"

apa yang aku cuba sampaikan ini bukan kaitan dengan racist bila saya menyebut chinese..

tapi ini berkenaan dengan maruah orang melayu itu sendiri..

malu sangat tengok video tu.. dipost oleh bangsa asing..

Allah swt.. apa nak jadi dengan anak bangsaku? budak2 lagi tu..

T_T

nak menceritakan video tu pon aku malu..

nak2 lagi dibulan puasa ini..

mana lah tak terjadi nya kes buang bayi..

aku jadi takut untuk mempunyai keluarga..

adakah anak2 aku pon akan jadi begitu?

tanpa pengetahuan aku.. mereka jadi begitu..

aku tak sanggup..

bertudung tapi amat mudah dinodai.. mana pergi rasa malu?

bangga kah kamu bila muka kamu tertayang sebegitu di alam maya??

hmm.. aku sangat jiwa kacau dengan bangsaku..

T_T

p/s: kawan2 ku.. or blog-walker.. tolong la.. didiklah anak kamu setegas mungkin.. dan binalah disiplin dalam diri mereka.. biarlah mereka menjadi orang yang berprinsip dan bermaruah..

ada kawan aku pernah cakap,

dari mereka baby sampailah ke umo 5 tahun, layan la mereka macam raja

dari mereka bersekolah rendah, pukul lah mereka kalo buat silap.. sama juga dalam Islam, kalo umo 7 tahun tak sembahyang, boleh rotan..

dari umo 15 dan ke atas, jadilah kawan baik mereka..

ini tidak.. tunggang terbalik aturan tersebut.. mana tak dunia pon tonggang terbalik..

3 comments:

faisal said...

sedih tgk pic atas ni...even binatang tahu sayang anak...xtau nk ckp apa lg...

Unknown said...

yg amik gmbr tu x tolong itik tu ke??

mmg manusia xde perikemanusiaan... [gmbr di atas adalah contoh.. huhu]

ada yg mengatakan, didik anak 20thn sblm dia lahir... bgmana tu?? dgn ini, didiklah diri kita dulu. mendekatkan jiwa kpd Dia, mghormati ibubapa, mengamalkan sikap2 mahmudah, amal makruf nahi mungkar... jika baik perlakuan kita, maka anak pun akan begitu juga... insyaAllah... amin!!~

pasal video tu, knp erk kte rasa bdk2 tu mcm x baligh lg? suara pun mcm bdk umur 7 tahun... hmm... apa la nk jd?? zaman maju ke depan, minda pun perlu maju gak... bukan main hentam je smp agama n tradisi tolak ke tepi. jahilliah sungguh!!!

Khairahimo said...

huhu.. yg amik gmbo itik 2 tlg tgk je kot.. isk3..

mmg LR.. seyes bdk2 lg.. teruk kn..

btul ckp LR.. didik dr kte dlu.. klo kte pon terpesong. ank2 apatah lg..