Sunday, August 1, 2010

antara chenta dan kaseh


before the briefing start, orang dah start penuhkan dewan.. ada jugak yang datang tanpa mak ayah coz adik aku kata dia terjumpa someone yang travel by bus alone, from Penang.. a chinese girl.. wow.. sangat kagum ok..

disebabkan kebosanan yang melampau, kitorg start la perhatikan ragam family2 and anak yang dapat gi 2nd interview ni.. semua muka berbangga.. haha.. termasuklah aku..

then, there is a bunch of malay girls duduk betul2 belakang aku, aliya and adik aku.. then, yang takleh blahnya, they all speak english with a slang.. ok.. nampak tak aku besarkan perkataan tu.. haha.. ntah la.. aku pon tak tahu apa masalah aku yang tak suka bila bangsa melayu cakap english sesama melayu.. its like, hell! mana gi bahasa melayu ko? hina sangat ke sampai sepatah BM pon ko takmo cakap? orang melayu sendiri tidak memartabatkan bahasa melayu.. hmm.. tau ar dapat 2nd interview kan..

hmm.. aku sendiri pon masih jiwa kacau dengan bahasa inggeris ni.. coz i like to learn and feel happy to be able to converse in english but then, i still love and respected my mother tongue.. macam cinta tak? antara cinta dan kasih.. susahkan?? haha..

aku and aliya dok nganjing2 dalam tidak sedar.. tergelak2 akan kealpaan mereka yang lupakan bahasa ibunda mereka..

"aku lepas ni nak makan sambal belacan depan tv.." aliya berkata.

"aku tak suka makan cheese ni.. aku bukan mat salih" aku menyahut.

aku, aliya and echa tergelak2.. hahaha.. takda keje.. dengan budak kecik pon nak carik gaduh.. haih.. dan kemudian kami hanya mendiamkan diri.. malas untuk bercakap-cakap..

tiba-tiba perbualan mereka ini membuatkan kami memasang telinga

girl 1: you call your dad abah?

girl 2: i call my dad, papa li..

girl 3: oh.. why is that?

girl 2: coz when my brother was young, he cant pronounce zulkifli. so we start to call papa li.

dan mereka gelak dengan menyampahnya.. hahaha..

then aku tergelak sesorang sebab terpikirkan sesuatu.. hakhak.. aku pon taip mesej kat handfon untuk tunjuk ke aliya and echa..

"i call my dad papago..
when i want to go to
some place, i juz say,
papa-go.."

dan kami tergelak.. hahaha.. to those who doesnt get my lawak, papago is the GPS brand yang kitorang guna untuk sampai ke hotel maluri dari serdang.. papago ni adik beradik ngan garmin etc.. hehehe.. kalo still tak paham, takpa.. lampi tol korang ni.. hahaha..

sukati ko je kan panggil papa ko macam tu.. as if ko ada papa lain.. eg: papa la, papa lo, papa lu.. kalo macam kita, kan papa/ayah/abah/apak is referring to only 1 person.. wat pe nak tambah li tu.. tak pahe gue.. go to hell la ngan adik ko yang tak tahu pronounce li.. dah didik dia cakap BI jek, BM dah tak tahu nak sebut walhal makan sambal belachan.. kalo aku ada adik macam tu, aku sekeh2 sampai dia tahu sebut nama papa..

hehe.. ok.. yang lain, takde apa sangat pon..

parents yang aku jumpa, sangat humble and peramah..

1st parents yang aku approach is ding's mom to say thank you for giving my sis a ride back to malacca..

then masa minum kat meja, ada makcik and auntie ni tertanya2 pasal status kitorang.. haha.. nak nampak macam budak2 yang join afs, mcm tua bangka dah.. tapi nak jadi mak2, macam muda je lagi.. haha.. bila explain anto adik, then baru diorang cakap, patutlah tak macam diorang.. then, aku pon dengan slumber badaknya cakap diorg pon still cantik lagi.. hahaha.. aku pon tak tahu apa aku merapek time tuh.. huahaha.. then jumpa lagi auntie tu dalam toilet.. seyes cakap, sangat friendly and humble.. takde pon nak bantai cakap BI ngan aku.. ciss.. mak ding pon cakap BM je ngan aku.. hmm.. ok.. masih tak pueh ati aku dengan budak2 tadi.. haha..

itu sahaja..

story tamat.. gi tido..

hehe..

3 comments:

sweet life said...

hahhaha papa lu... kan best papa ku..
bukan nyer papa go...

hahaha.. tengok! terbukti bahasa melayu itu indah..

seantero pun gunalah...

sabar je lah budak yang tak kenal dunia ni lagi..semoga dipercepatkan korang mengenal dunia...

kejam seyhh doa :P

Unknown said...

g1: u call ur dad abah??

me: i call my dad cikgu bcoz he's a teacher... haha sometimes i call my dad ayahanda bcoz he's a sultan... hahaha

budak2... biasa la. nk tunjuk matang walhal x matang pun... bangga siot dpt p obersi masa bdk2 lagi... sbb tu speaking pun berhabuk omputih!! kte ni dok kecek kelate dok udah2... haha

aleya said...

papago!!! hahaha..ak br bc...smpai skrang pon ak stil cite kt kwn2 ak pasal PAPALI girl tuh...btw,igt x ak dgr pe mak dia ckp kt die..(mu jage diri baek2)..hahaha...