Sunday, August 15, 2010

dugaan times square..

ouh.. hari ini aku gi times square ngan adik aku and kawan2nya..

hehe.. seperti biasa, biarlah aku berkongsi cerita pasal apa yang terjadi di komuter..

komuter ni, ko leh tengok macam2 jenis orang.. yang boleh wat ko gelak dan jugak membuatkan ko jelik..

masa aku tunggu train di hentian serdang, datanglah sorang perempuan kurus, berambut pendek, di yakini cina, meminta2 duit dari orang2 yang sedang menunggu tren..

aku tak tahu lah korang pernah jumpa ke tak minah ni, tapi ini 2nd time la aku jumpa dia..

aku kalo boleh takmo langsung didekati oleh dia..

sebab apa?

hmm.. pernah skali tu, aku baru je balik dari times square.. sedang menunggu tren di bandar tasik selatan untuk ke serdang.. aku sedang duduk sambil tangan dok syok2 type kat nfon, sorang minah ni berdiri betul2 depan aku sambil menghulur tangannya.. aku terus pegang erat nfon aku.. takut.. kemudian dia mula bersuara,

"bagilah saya duit.. saya nak beli selipar.." sambil tunjuk ke arah kakinya..

aku bercakap dengan nada yang biasa sambil geleng2 pale, "taknak2"

then minah ni, "HA?? TAK DENGARLAH!"

pergh! sukati je kan?? aku dah geleng2 tu takkan ler tak paham kan?? malu haku taw sebab suara dia yang tinggi tu.. hukhuk.. time 2 aku dah hangin dah.. dah ler aku penat.. (baru pas derma darah dan berpoya2 di TS).. dok kaco2 aku lak..

"Bagilah saya duit.. tengok mata saya macam ni.." dia masih lagi meminta.. sambil menunjukkan ke matanya pula..

aku menggeleng lagi.. "TAKNAK" aku pulak yang cakap kuat.. (tapi tak berapa kuat pon.. haha..) berani2 ayam jek tu.. cuak tau.. wuwu.. sesorang kan.. dah la dah malam.. tu la.. padan muka aku..

pastu die bebel apa ntah aku tak dengar dah.. yang pasti sume orang dok bercakap pasal minah tu sambil pandang2 aku gak.. kesian kot ngn aku.. huahaha..

***

then arini aku jumpa minah yang sama.. kali ni, nak pergi ke times square lak.. aku rasa aku memang takleh g times square ar.. ada je jodoh aku ngan minah tu.. isk2..

tapi alhamdulillah.. kali ni, dia tak kaco aku.. tapi kaco pompuan melayu yang bertudung labuh pula.. mungkin pada dia, golongan perempuan melayu yang nampak innocent ni senang digertak.. (aceceh.. read within lines k kengkawan.. INNOCENT.. i la tu.. huahaha.. ) yela.. cuba die mintak kat brader2 yang agak2 muka garang tu, berani ke???

yang tak leh blah, siap bagi salam sebelum mintak duit tu,

"Assalamualaikum!"

bila budak tu taknak kasi, dia cakap,

"MASYAALLAH!"

pergh.. sabo je aku.. macam aku kena aritu ar.. suka orang tu ar takmo kasi.. ko psiko2 lak cakap kuat macam tu..

then dia gi ke auntie yang dok depan aku.. dia mintak dari auntie tu lak.. auntie ni baik.. auntie ni tanya,

"Nei kaw cho ah?" aceceh.. sebagai rakyat malaysia yang berintegrasi ngan banyak kaum, aku paham ar apa dia cakap.. dia tanya.. "Ko kenapa?"

pastu minah ni bebel2 apa ntah aku tak paham.. kosakata aku terhadap bahasa cina tak sampai tahap tu lagi.. hahaha..

then auntie tu kuarkan duit singgit2.. kebetulan budak sebelah auntie tu turun kat stesen mid valley, minah tu pon dok ar sebelah auntie tu.. auntie tu dok borak2 ngan dia.. auntie tu pon tnye,

"nei amma lei? appa?" ---- mak ko? ayah?

"sey cho la.." ---- mati dah..

"nei achey lei?" ---- adik beradik perempuan?

"Ka chey ar? sey cho.." ---- kakak ke? mati dah..

"Key fan?" ---- kawen?

"mow wa.." ---- tak..

pastu dia dok bantai cakap hape ntah aku tak paham tapi ada perkataan "low-yan" aku bajet dia cakap "takmo kawen.. sebab aku tak macam pompuan... " haha.. sukati aku jek.. aku dok sengih sorang2.. aku suka macam tu kan.. haha.. plenty of things lingers in my head.. hahaha..

pastu dia ada sebut perkataan "taa" yang bermaksud, pukul.. hmm.. wonder what dia cakap.. mungkin dia komplen ada orang pukul dia.. hmm..

"hai pin ar?" ---- nak gi mane?

aku tak dengar lak auntie ni balas apa..

"siew sam ti la, auntie.." ---- hati2 auntie..

baik gak minah ni..

haih.. kehidupan2..

p/s: bila baca balik entry aku ni, macam aku lak jahat sebab tak bagi duit.. huhu.. tapi korang patut tengok cara dia approach orang.. tak tahu la macamana nak cakap.. tapi ko akan rasa macam ko sedang di ugut oleh seseorang yang macam gangster.. seyes cakap.. takut beb.. huhu..

No comments: