Sunday, October 17, 2010

in a hospital

oh.. lupa pulak..

arini aku pegi General Hospital Melaka.. makcik sedara aku masuk ICU..

itu adalah pertama kali aku menjejakkan kaki di situ..

perasaan?

masa misi tu kasi masuk, aku dah start bau pelik2 dah..

lepas lalu je kaunter, ada beberapa bilik dalam tu.. sikit pon aku tak toleh sebab takut.. ada gak aku jeling-jeling sikit.. tapi untuk lihat keseluruhan, bergetar juga rasa dihati..

aku jadi pening tiba-tiba..

bila melangkah masuk tengok makcik piah, aku jadi sayu.. nampak dia terlantar je.. aduh.. bergenang jugak mata aku..

hmm.. ouh.. lupa pulak..

aku ada kazen di singapore.. masa dia datang melawat makcik piah, ada dia ceritakan yang dia terperanjat masa awal2 tengok keadaan hospital besar kat sini..

mana tak.. budak kecik berlari sana sini.. lepas tu di hallway, boleh pulak ada orang bantai jual makanan.. pastu orang dok bersantai berkelah, makan2 di dalam bangunan hospital..

kalo di singapore, their management are very strict.. manade budak2 berlari sana sini.. lantai pon diorang mop dengan sanitizer every now and then.. apatah lagi nak bagi orang jual2 kat hallway, lagi ar takda.. and lagi satu, the way they treat their patient.. bukan treat apa pon, just kekemasan tu kureng la.. contohnya, kalau kat singapore, patient dia yang tenat, yang masuk tiub2 kat mulut tu, tak nampak macam tenat pon coz plaster yang dia tampal tu kemas berbanding di sini, macam main tampal je.. tak kemas la.. (ni mereka yang cakap ye.. ngee..)

i think our government pon patut implement begitu.. oh lagi satu, no infant.. baby sangat vulnerable terhadap penyakit.. ni aku tengok, ramai sangat bawak anak kecik kat situ.. mungkin sebab takde orang nak jaga, dia angkut je kot? hmm.. kalo boleh elakkan, elakkan la..

bukanlah nak kata government kita tak bagus, tidak.. just kita boleh mencontohi benda yang baik kan.. ;)

salam..

2 comments:

현이 said...

ㅋㅋㅋ~~
아구 보렣 바차.. =P
탁 다 기자..팅통..

Khairahimo said...

haha.. ni best ni klo mcari chenta 356 ari tu tulis in korea.. ko je phm.. org len xphm.. kekekeke.. :P