Sunday, July 25, 2010

di suatu tengahari.. ketika kelaparan



di suatu tengahari.. dikala aku ingin makan tengahari berseorangan di kiosk dekat ngan fakulti aku..

aku order mee goreng.. lapar sangat-sangat.. walaupun nampak macam kurang umphhh~ tapi aku tak kira.. aku bedal jek sebab lapo.. aku pon makan satu suap.. 'aish.. masin la plak..' aku komplen sesorang.. takkan nak cakap kuat-kuat kan.. nanti orang kata gila pulak cakap sesorang..

tiba-tiba dengan tidak memberi salam, sorang mokcik ni duduk depan aku.. nampak dari gaya macam orang bandar dan mungkin bekerja..

'mungkin penat' aku berkata dalam hati..

mokcik: cimb ada kat dalam upm nih? (dia mulakan bicara)

aku: ada.. atm ada.. kaunter pon ada.. (aku try beramah.. dengan senyuman seikhlas mungkin.. tapi aku tak sabar nak makan ni.. lapar sangat kan.. )

aku: makan cik.. (aku mengajak.. sekadar berbahasa basi.. aku lapor.. tak leh tahan lagi dah nak dapatkan suapan kedua-ketiga-keemat dan sampai habis..)

tiba-tiba mokcik tu tanya lagi..

mokcik: kat mana cimb tu?

nasib baik aku sempat break tangan aku dari sumbatkan mee dalam mulut aku supaya aku dapat jawab soalan mokcik ni..

aku: dekat area parkview.. jalan je ikut jalan ni.. jumpa dewan.. jumpa je bangunan pentadbiran, belok kanan.. jalan depan sikit, ada jumpa parking lot.. area situ la..

aku ingin menyambung suapan aku yang tergendala..

mokcik: apa nama bangunan tu?? (mokcik tanya lagi sebaik sahaja aku abes bercakap)

aku: err.. parkview.. (ok.. mokcik ni is not a good listener.. itu impression aku terhadap dia.. kalo dia tanya "apa yer nama bangunan tadi" haa.. ni lain.. ni inginkan kepastian.. leh dimaapkan la gak kalo tanya gitu..)

mokcik: jauh ker? (tanya lagi mokcik yang mukanya berkerut dari tadi.. tiada senyuman.. langsung tidak mengasihani aku yang kelihatan lapar)

aku: taklah.. dekat aja ni.. (sebab aku biasa je jalan kaki.. takde ar berpeluh sakan.. setitis dua tu biasa ar.. dan kadang-kadang tak berpeluh pon kalo suasana mendung dengan angin bayu sepoi-sepoi bahasa)

aku: makan.. (skali lagi aku mengajak.. masih sekadar untuk berbahasa basi.. kita kan orang melayu.. mak ayah didik kita untuk mengajak orang makan kalau kita tengah makan.. aku pon makan suapan kedua aku.. perghh.. sedap2.. lapo ni!)

mokcik: jalan sini je ye? (masih curious dengan cimb upm.. aku pon mengangguk.. sambil mengunyah dan cepat-cepat telan mee yang ada dalam mulut sebab nak kena jawab soalan mokcik tu..)

aku: ha.. (aku pon dengan sekali lagi ulang panduan aku..) makcik jalan straight, jumpa dewan----

mokcik: apa nama bangunan tu?? (dengan pantas memintas cakap aku)

aku: (uish.. tanya pasal nama dewan pulak.. kat depan nun tu je satu dewan tercongok kat situ.. nama dewan tu dah la panjang.. yang shortform pon panjang gak aku tak hingat).. err.. saya pon tak sure.. saya pon baru kat sini.. (aku berterus terang ar kan.. kang nampak macam sengal ar plak.. nama je student upm tapi tak tahu.. aku pon sambung la lagi) lepas jumpa dewan tu, jumpa bangunan admin pulak----

mokcik: (skali lagi aku dipintas) apa nama bangunan tu??

(makcik ni kan.. aku dah start iritate dah.. ridiculous gila ok! dari tadi nak nama bangunan.. dah la aku nak makan, bila ajak makan, wat2 tak dengar and tak senyum langsung.. aish2..)

aku: bangunan pentadbiran (aku jawab pendek.. aku dah terbayang dah admin upm.. terpampang JELAS dan NYATA dia tulis kat bangunan tu PENTADBIRAN.. kalo makcik ni tak nampak, tak tahu la aku)

mokcik: macam sedap je.. (dia melihat mee goreng aku makan..)

aku: masin mee ni.. (berterus terang tentang mee itu.. dan aku tak paham napa makcik tu kata nampak sedap.. seriously masa aku dapat mee tu, the noodle is not presentable.. nampak tak sedap pon.. tapi dalam hati aku berasa kasihan ngan mokcik tu.. penat dan lapar agaknya..)

tiba-tiba seorang gadis yang cantik pakaiannya berdiri sebelah mokcik tu..

mokcik: AKAK hantar anak AKAK amik MBA kat sini.. nak bagi dia datang sorang, dia tak tahu.. (aku hampir tersedak bila mokcik tu bahasa kan diri dia sebagai akak..)

aku: oh anak CIK amik MBA? (saja aku panggil CIK.. singkatan untuk mokcik.. aduhai.. anaknya dah besar aku dah.. you are not that YOUNG anymore ok)

(anaknya angguk sambil tersenyum.. manis sekali.. sangat berbeza dengan emaknya)

aku: dekat fakulti mana? (sekadar ingin melihat anaknya bagaimana)

gadis: err.. entah la? saya pon tak tahu.. (dengan muka blur-blur)

(tergelak dalam hati.. yaAllah.. maknya begini.. anaknya begini pula.. macam-macam)

aku: dulu U mana? (saja nak beramah tamah.. aku paham perasaan mereka.. masa aku 1st time datang serdang pon aku macam blur-blur gitu sebab bukan asal situ kan..)

gadis: UiTM (masih tersenyum)

aku: oh (malas nak komen banyak.. walhal leh je kalo nak cite, adik aku pon masuk uitm gak.. sebab malas nak bercakap dengan mokcik ni, maka aku batalkan aja niat aku.. bukan dia dengar pon cakap kita)

mokcik: macam sedap je.. (skali lagi dia ulang ayatnya sambil melihat lagi mee goreng aku makan..)

aku: masin.. (aku turut mengulang ayat aku..)

mokcik tu pon blah

kat sini aku dah judge.. she's TOTALLY not a good listener..

***

bila aku selesai makan, kawan aku datang duduk di depan aku.. aku pon cite la apa yang berlaku.. ngumpat punya ngumpat sebab geram kan..

tiba-tiba,

"kat depan tu ye?" mokcik tu tepuk bahu aku!

"HA! kan depan tu" oleh sebab terkejut, terkuat pulak HA aku.. huahahaha

mokcik tu pon blah.. sekali lagi..

kawan aku dah gelak macam setan dah..

"kahkahkah.. makcik tu ker? dia duduk belakang ko je tadi!"

"biau la.. biau dia dengar.." aku mengcover walhal terasa diri ni BUSUK gila sebab ngumpat makcik tu.. hahahaha.. takpelah makcik.. saya dapat dosa.. tapi at least makcik peka ngan perasaan orang yang tengah lapar macam saya ni.. jangan la wat macam tu lagi dengan orang lain.. orang tak suka..

dalam Islam pon sebenarnya, tidak disunatkan untuk memberi salam kepada orang yang sedang makan/minum dan tidak wajib untuk menjawabnya ketika itu.. huhuhu.. inikan pula mengacau mereka yang sedang makan.. isk3.. tak patut kan.. harap makcik dengar umpatan saya untuk sedar bahawa makcik telah menzalimi saya.. hahaha.. ayat takleh blah..

khai busuk!

p/s: ha.. ni nama dewan UPM tu.. Pusat Kebudayaan dan Keseniaan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah atau shortformnyer yang tak short tu.. PKKSSAAS..

9 comments:

Unknown said...

hahahahahahahahahahahaha

cik yana: CIMB mana erk??

cik khai: kat PARKVIEW... dewan tu jalan sikit, ada bangunan pentadbiran... jumpa parking lot, kat situ ada CIMB.

cik yana: bangunan apa tadi?

cik khai: PARKVIEW

cik yana: bangunan apa tadi?

cik khai: PENTADBIRAN

[mcm versi iklan petronas lak... hahaha]

ada gak org mcm tu erk. dah la x ucap terima kasih.. hadoi... skrg ni susah nk cari org yg pandai berbudi bahasa... kalu org tua pun x pndai hormat org muda, so xsalah la kalu org muda x hormat org tua. kan kepimpinan itu melalui tauladan?? huhu nsb la anak2 masa depan...

p/s: ckp siang pandang2... ckp malam dgr2... hihi (^__^)v

Khairahimo said...

hahaha.. wah LR, ni boleh wat iklan baru ni..

e'eh LR, khai pon xpasan mokcik tu tak sebut time kasih.. hahaha.. mmg sedikit pon takdak terima kasih.. yg xleh blah mokcik siap bagi senyuman maut lg bl tepuk bahu saya.. huahaha.. dulik apa saya..

Unknown said...

biaq pi la dia!! dah besar pun... [tua sbnrnya...] tp masih x sedar diri. senyuman dia tu mmg x ikhlas. nsb bek la kte ni nak tunjuk jalan... kalu x, sampai KL la dia cari CIMB. hahaha susahnya laaa erk.

xpe...pasni x jumpa dia lg dah. anak dia amik MBA. femes MBA tu... kte je yg x femes. hik3

Khairahimo said...

ala.. femes ke MBA tu? kita pon leh amik taw.. tapi dia takkan leh amik kte nyer MSc.. wahahaha.. LR g mne td? g opis, laptop tggl.. huhuhu.. tak takut tggl2 laptop sbegitu?

Unknown said...

owh keje ku berjalan2 sekitar jabatan... malang sape yg amik laptop i sebab dah rosak pun... hehe

chEEsE cakE said...

hahaha....lwak siot.kalo aku ton sore aku jd mkin lmbut yg d wat2.hahaha...
ade gak org mcm tu ae.kalo aku la jd org yg nk b'tnye arh,bile org tu xplen aku akn dgr btol2.xnk la myusahkan org yg kite mnta p'tolongn.ishhh3...

Khairahimo said...

hehe.. 2 la.. hilang jap kesabaran aku.. dah tanya2 tu, kalo teman aku makan xpe gak kn.. ni bntai dok blkg aku.. mne la aku nmpk. kah3..

chEEsE cakE said...

maka,aku stuju dgn pepatah "ckp siang pndg2 ckp mlm jling2" haha

sweet life said...

hahaha... baru bace entry ni..
sgt lah lawak..
kalo aku mungkin akan jawab

"CIMB just around the corner mok cik".... :D