Monday, July 19, 2010

germs!

germs is everywhere! haha.. aku sedikit freak sedikit when it comes about germs and bacteria.. tapi, kalo pikir-pikir balik, dengan ada benda-benda ni la baru badan kita ada imunisasi..

ok.. aku sedikit kaget melihat most of the things today is antibacteria.. sabun, detergent, everything!!

pernah tak korang terpikir, when benda tu di apply or accidentally TERapply di tempat-tempat yang tak sepatutnya, the good bacteria will not survive too??

and pernah tak korang terpikir, when barang-barang kita banyak yang antibacteria, lama kelamaan bacteria akan bermutasi dan adapt with the toxic surrounding and become stronger?

and lagi satu aku tak paham iklan sabun anti-bacteria yang ada kat tv.. semua berlumba-lumba nak protect keluarga.. but did they ever come across their mind, kalau semuanya di protect, when will your child defense system will learn how to protect themselves?

another ideology ngarut aku? nah.. this is common sense kot?

pada aku, cukuplah dengan menjaga kebersihan.. penyakit, bukan leh kawal sangat pon.. its airborne, waterborne, everything-borne! any medium.. as long as it is suitable for growth..

macam aku, aku sedikit geli dengan lantai.. i mean, kalau boleh, elakkan la tangan tu sentuh lantai.. sebab bila pikir pasal lantai, mesti teringat kaki dan kasut.. kalo duit jatuh pon, ada 70% kebarangkalian untuk tidak diangkat.. tapi duit besar-besar haruslah angkat.. gila pe kasi duit free kat jalan.. haha..

aku juga amat cerewet dengan toilet.. kalo kat opis ni, 1 je la toilet feberet aku.. and yang paling penting, selagi leh tahan, aku elakkan dari masuk public toilet.. sebab aku geli dengan the fact yang kita kongsi dengan ribuan orang yang lain.. tolong ar! aku tak paham kenapa kawan-kawan aku suka sangat gi toilet..

aku juga pantang nenek moyang aku, kalau lepas balik sekolah/tempat kerja, dengan tak salin baju, terus landing atas tilam.. perghh.. gi la bersihkan diri dlu.. tak pun gi ler salin baju tu dulu.. lepas tu, ko nak bergolek gelantang ke, gasak ko ler (dah kuar dah bahasa melaka aku.. haha)..

seminggu yang lepas aku mandikan nenek aku.. siap pakaikan bedak lagi.. walaupun dia bising sebab aku tak teror macam mak aku mandikan dia, tapi in the end, kami akan ketawa je sebab kebangangan aku.. janji wangi kan.. hakhak..

tapi aku taknaklah, disebabkan aku freak pasal kebersihan, aku guna asid-base nyer detergent.. lagi dasat kesannya pada aku.. dan aku taknak lah guna detergent untuk basuh baju yang anti-bacteria.. nanti tak pasal-pasal kuman yang baik-baik kat badan aku pun mati.. huhu..

p/s: untuk post ni aku tak tahu nak letak gambo apa? takkan toilet kot? isk3..

No comments: